Energimyndighetens plattform för inspiration, fördjupning och dialog

Eldrivna truckar ska kapa gruvans utsläpp

Att transportera 70 miljoner ton berg upp från gruvan drar mycket diesel. Nu ska Boliden elektrifiera några av truckarna i koppargruvan Aitik i ett pilotprojekt. Fullt utbyggd kan projektet minska Sveriges koldioxidutsläpp med 0,15 procent.

Uppdaterad: 2018-03-19 Publicerad: 2018-02-23

Text: Johan Wickström Bild: Stefan Berg, Boliden

I Aitikgruvan – Europas största dagbrott, beläget utanför Gällivare – kör ett 30-tal dieseldrivna truckar upp 100 000 ton malm, per dygn. Det är totalt 70 miljoner ton berg som ska upp ur gruvan varje år.

För Boliden står dessa gruvtransporter för en stor del av företagets koldioxidutsläpp. Därför har företaget startat ett pilot- och demonstrationsprojekt för att elektrifiera gruvtransporterna i Aitik.

Konkret handlar det om att bygga en teststräcka på 700 meter med samma teknik som på våra järnvägar, det vill säga ett kontaktledningsnät som truckarna är kopplade till med strömavtagare på taket. På denna sträcka ska fyra specialanpassade truckar köra, vilket beräknas spara 800 kubikmeter diesel per år.

– Dieseldrivna transporter är den dominerade källan för växthusgasutsläpp i vår verksamhet. Dessutom påverkar utsläppen den lokala arbetsmiljön negativt. Elektrifiering är den teknik vi ser som bäst lämpad för att minska vårt dieselberoende, säger Jonas Ranggård, ansvarig för energiprogrammet inom Boliden gruvor.

Företaget påbörjade förberedelserna för projektet 2017 tillsammans med ett par andra industriella partner, till exempel ABB, samt Chalmers som ska undersöka effekterna av systemet. Under hösten lämnade Boliden in en ansökan till Energimyndigheten, som stödjer projektet med drygt 9,7 miljoner kronor (av den totala summan på 39,7 miljoner kronor).

– Det finns en väldigt stor potential i detta. Fullt utbyggd kan denna satsning reducera de totala svenska koldioxidutsläppen med 0,15 procent. Det här projektet ligger också väl i linje med våra satsningar på elvägar där Sverige ligger i framkant, säger Peter Kasche, handläggare på Energimyndigheten och fortsätter:

– Det här projektet passar också bra ihop med våra satsningar på batteriforskning, till exempel Northvolts anläggning. Utvinning av koppar står för en stor del av utsläppen i batteriproduktionen.

Idag används eldrivna gruvtruckar endast i ett fåtal gruvor i Afrika.

– Men en av utmaningarna här är att hantera denna teknik i vårt nordiska kalla klimat. En annan utmaning är att bygga elvägar på underlag som inte är fasta och som kan variera i höjd på grund av snö, säger Peter Kasche.

 

Så här kommer den elektrifierade transportsträckan i Aitikgruvan se ut.

Truckarna som finns i Aitikgruvan är hybridmodeller där dieselmotorn producerar el för framdrivningen av fordonet. Det betyder att truckarna är relativt enkla att bygga om för ren eldrift. Men det är många utmaningar ändå.

– De största utmaningarna är den miljö vi ska hantera. Både klimatmässigt med snö och kyla, men även att samsas med den pågående gruvdriften. Sedan är det naturligtvis stora utmaningar att få alla tekniska system att fungera tillsammans, och med en hög tillförlitlighet, konstaterar Peter Palo som är projektledare för installationen.

Om allt går enligt plan driftsätts provsträckan hösten 2018. Vad blir då nästa steg om detta projekt blir lyckat?

– Vår plan är att bygga ut tekniken successivt under ett antal år med start i de ramper där det största tonnaget kommer att transporteras. Det är där vi har största vinsterna av utsläpp och den högsta kostnadsbesparingen. Parallellt kommer fler truckar att byggas om för att kunna hantera transportbehovet på de elektrifierade ramperna, säger gruvchefen Erik Jänkänpää.

Rekommenderat

Transport

Vinnande företag som förändrar vardagsresandet

Mobilitet
Energimyndighetens globala innovationstävling Sustainable Mobility Challenge har avgjorts. Tre starka vinnare som stack ut med sina idéer om att förändra vardagsresandet har utsetts. En av dessa är svenska ÅF Infrastructure.
Transport

Aitikbanan i drift: ”Ett väldigt lyckat projekt”

Elfordon
Kylan och energiförsörjningen har varit stora utmaningar för det unika projektet i i Aitikgruvan som ser ut att bli en succé för klimatet. ”Hela Sveriges totala koldioxidutsläpp kommer att minska rejält tack ...
Transport

”Det är som att vara med i Truman Show”

Fordonsforskning
Hans Eric Melin från Circular Energy Storage hävdar att forskningen om återvinning av litiumjonbatterier har kommit betydligt längre i övriga världen än vad som förmedlas i Sverige och resten av Europa.

Senaste

Klimat

Panorama ger goda in- och utsikter

Nyskapande

Går det att visualisera klimatomställningen? Panorama är ett nytt unikt, digitalt verktyg som ger en överblick av hur klimatomställningen går i förhållande till våra klimatmål.

Energiförsörjning

Gotland visar vägen i energiomställningen

Hållbart

Nu drar satsningen Energipilot Gotland igång. En satsning som ska leda till att Gotland går före resten av Sverige i omställningen till ett hållbart energisystem.