Inspiration, fördjupning och dialog från Energimyndigheten

Smarta takluftriktaren ska sänka lastbilsutsläppen

Linköpingsföretaget Rumblestrip vill göra transportbranschen – och samhället – en tjänst. Deras intelligenta takluftriktare minskar lastbilars luftmotstånd, genom att automatiskt hitta den optimala inställningen utifrån varje släps specifika dimensioner. Tekniken skulle kunna leda till stora bränslebesparingar – och kraftigt minskade koldioxidutsläpp.

Uppdaterad: 2019-03-22 Publicerad: 2019-03-22

Text: Jakob Svärd Bild: Rumblestrip

2006 vann ingenjören Gustav Kristiansson den prestigefyllda tävlingen Engineering Academy, arrangerad av konsultföretaget Altran. Vad förstapriset bestod av? Ett halvårs praktik vid biltillverkaren Renaults Formel 1-stall i brittiska Enstone. Det var där, omgiven av aerodynamiskt optimerade superbilar, som idén om att överföra F1-världens tankesätt till transportindustrin föddes.

Åkerier har länge utrustat sina lastbilar med takluftriktare, ett slags ”vingar” ovanpå lastbilstaket som minskar luftmotståndet, i syfte att minska bränsleförbrukningen och öka vinstmarginalerna. Det enda problemet är att för att fungera korrekt måste dessa justeras varje gång man byter trailer. Det är något som ofta prioriteras bort.

10 år efter praktiken på Renaults Formel 1-avdelning bildade Gustav Kristiansson därför bolaget Rumblestrip. Där påbörjade han utvecklingen av en takluftriktare som skulle modernisera lastbilen, genom att automatiskt hitta den optimala vinkeln för varje släp.

Milad Pouyanmehr, vd på Rumblestrip

– En vanlig takluftriktare är manuell. För att den ska stå i det korrekta läget måste man justera vinkeln beroende på vilken typ av trailer du ska dra. Många struntar helt enkelt i att göra det, eftersom det är ganska krångligt rent tekniskt och kräver fler kompetenser. Dessutom är det inte föraren som betalar för bränslet, utan åkeriet. Föraren själv har inga större incitament för att utföra justeringen inför varje körning, säger Milad Pouyanmehr, vd på Rumblestrip.

Det gör Ecosense Trailer Assist till en god nyhet för alla parter. Genom att automatisera takluftriktaren kan fler transporter köras med så lågt luftmotstånd som möjligt. Det leder inte bara till att bränsleförbrukningen minskar med, i genomsnitt, tre procent – det leder dessutom till att lastbilens utsläpp minskar med ungefär fem ton koldioxid per år.

– Ur ett tekniskt perspektiv gör vi det här på ett smart sätt eftersom vi inte behöver några externa sensorer som lasermätare eller kameror, utan vi använder oss av befintlig hårdvara i de elektriska motorer som styr takluftriktaren. Genom att analysera strömmens karaktäristik kan vi förstå vilken den optimala positionen är, säger Milad Pouyanmehr.

Med hjälp av stöd från bland andra Almi, Vinnova och Energimyndigheten har Rumblestrip kunnat ta sitt koncept från ritbordet till någonting som börjar likna en färdig produkt. Tidigare i år mottog Linköpingsföretaget dessutom ett enskilt stöd om 5,6 miljoner kronor från myndigheten, avsett att användas för en kommersiell lansering på den svenska eftermarknaden under det tredje kvartalet.

– Det stöd som vi har fått har varit en starkt bidragande faktor till att vi lyckats ta oss hela vägen fram till mål. Vi har varit duktiga på att hitta mjuka medel för att få bolaget att växa, istället för att blanda in investerare i det. Vi vill bygga ett långsiktigt bolag där det här blir vår första produkt i en serie av innovationer som riktar sig mot lastbilsindustrin. Den röda tråden är att de optimerar och minskar energiåtgången, säger Milad Pouyanmehr.

Markus Notman, affärsutvecklare på Energimyndigheten

Markus Notman är affärsutvecklare på Energimyndigheten. Han sitter i utvärderingsgruppen som fattade beslut om att ge stöd till Rumblestrip.

– Det här är en unik innovation som har potential att på ett enkelt sätt ge en betydande reducering av bränsleförbrukningen hos lastbilar, vilket är intressant utifrån Energimyndighetens uppdrag. En annan intressant aspekt är att produkten är väldigt kostnadseffektiv, för åkerier räknar man med en återbetalningstid för inköpet på ungefär ett år. Det ökar chansen att kunderna ska bli intresserade av att installera den här produkten. Eftersom produkten även kan installeras på befintliga fordon öppnar det upp för en potentiellt stor världsmarknad, vilket kan bidra till den globala energiomställningen, säger Markus Notman.

Milad Pouyanmehr menar att Rumblestrip är intresserade av att göra bra affärer. Men man är minst lika intresserade av att förbättra världen.

– Vi ser en tydlig koppling till miljöfrågor här. Vårt uppdrag handlar inte bara om att minska bränslekostnaderna för åkerier, utan även om att minska klimatavtrycket från fordonssektorn. Vi siktar på att alla våra produkter ska vara affärsmässigt lönsamma för slutanvändaren, samtidigt som de ska leda till ett mer hållbart samhälle. Vi behöver en kombination av många olika teknologier för att komma ner till de utsläppsnivåer som krävs för att nå våra klimatmål. Vi vill göra vår del i det arbetet.

Efter att den svenska lanseringen har avklarats i höst hoppas man kunna anpassa Ecosense Trailer Assist för fler lastbilstillverkare, främst i övriga Europa. På sikt hoppas man kunna omsätta mellan 200–300 miljoner kronor.

– Vi hoppas att den här produkten ska bli standard för alla lastbilar. Det befintliga sättet att justera takluftriktaren är en föråldrad version av vår uppfinning. Det finns ingen anledning att klamra sig fast vid den här komponenten som skulle kunna vara gjord på 70- eller 80-talet när lastbilar i övrigt är så moderna, säger Milad Pouyanmehr.

Senaste

Energiförsörjning

Ett knytkalas med globala samarbeten

Klimatmål

Många av världens energiministrar ställer sig bakom ytterligare ansträngningar för att få regeringar och det privata näringslivet att göra innovativa omställningar för att klimatmålen ska uppnås.