Energimyndighetens plattform för inspiration, fördjupning och dialog

Ny bil – ett svårt vägval

En bilaffär är aldrig en bra affär brukar det sägas. På samma sätt är en bilaffär aldrig bra för miljön. Men jag är trots allt inte redo att vara utan bil. Så vad gör man då för att lätta sitt samvete?

Uppdaterad: 2018-01-12 Publicerad: 2017-06-19

Text: Emil Eriksson Bild: Emil Eriksson, Shutterstock

Under våren var jag på besiktning av min gamla bil. Bilen och jag har i tio år haft det ganska bra tillsammans, där den nästan alltid tagit sig igenom besiktningen och så även denna gång. Men listan av saker att tänka på var lång, balkar var rostiga, bromsar var på gränsen och avgassystemet var visst inte tätt. Det var helt enkelt dags att ta tag i det här med att skaffa en ny bil.

När jag för tio år sedan köpte en begagnad bil tänkte jag att håller den fem år så finns det nog bättre miljövänligare alternativ när det är dags att köpa ny bil. Det var nog tur att bilen höll längre än vad som var tänkt då alternativen inte varit så många till ett rimligt pris.

Nu börjar dock valmöjligheterna öka och allt fler bilmärken presenterar sina egna modeller av elbilar och hybridbilar. Rapporter om klimatkrisen duggar tätt och ska jag som ändå har möjligheten att göra något endast se på? Det gick det inte längre. Det var dags att byta till något miljövänligare.

Men vad hade jag för förutsättningar för att faktiskt välja ett miljövänligare alternativ? Mitt boende gör att möjligheterna till att ladda en bil är begränsade och även ekonomin har förstås sina begränsningar. Vad är jag redo att lägga på en bil bara för att den ska vara miljövänligare och för att mitt samvete ska kännas lite renare?

Till slut var det bara att ta ett beslut när en lämplig bil dök upp. En nästan ny hybridbil av mindre modell. En medelväg. Jag kommer inte undan att använda fossila bränslen. Men när jag ser bilens batteri laddas under tiden jag är ute och åker och de stunder jag ljudlöst glider fram med batteridrift kan jag i alla fall njuta av att göra något lite bättre.

Ja i alla fall ända till IVL Svenska Miljöinstitutet släppte sin rapport om utsläpp av växthusgaser vid batteritillverkning och min självgodhet fick sig en knäpp på näsan. Lyckligtvis verkar batteritillverkningen också kunna minska sina utsläpp genom att minska mängden fossila bränslen i den el som används vid tillverkningen.

Kanske får jag ändå vara något mindre självgod, jag släpper fortfarande ut mer än jag borde även med en hybridbil. Rapporten från IVL Svenska Miljöinsitutet visar också att vi inte får glömma att en bil är mer än sina utsläpp. Den ska också tillverkas, och så var det ju det här med microplaster från däck också. Ja de dåliga samvetena har inget slut. Men det går i alla fall framåt både för hela fordonsindustrin men också för mig och andra konsumenter.

Nästa gång det är dags att byta bil kanske förutsättningar ser annorlunda ut och jag kan lämna de fossila bränslena helt bakom mig. Eller kanske får man också inse att äga en egen bil kanske inte kan försvaras med att det är bekvämt.

Om bloggen

På Energivärldens blogg möter du Energimyndighetens medarbetare. Här ger vi inblick i vårt dagliga arbete och bidrar med reflektioner om vad som händer i energivärlden. Du kan också läsa om nya forskningsprojekt, klimatförhandlingar, tester och andra spännande områden – bakom kulisserna.