Energimyndighetens plattform för inspiration, fördjupning och dialog

Ultralätt båt med vikingateknik

I Gävle utvecklar företaget SSY, Swedish Steel Yachts, tunna, underhållsfria och energismarta fartyg. Idén kommer från vikingatidens skepp.

Uppdaterad: 2017-12-29 Publicerad: 2016-10-30

Text: Anders Wikberg Bild: Matz Arnström, Agneta Högstedt

Det hänger en tavla med tre humlor i receptionen på SSY i Varvsområdet i Gävle. Petra Rosén, marknads- och hr-chef i familjeföretaget, förklarar att tavlan representerar henne, hennes make Håkan och den 25-årige sonen Rasmus, som är vd.

– Alla var överens om att det inte skulle gå att svetsa i det specialstål vi använde. Men det visste vi inte, så det gjorde vi ändå, förklarar hon och syftar naturligtvis på att humlor sägs vara för tunga för att kunna flyga.

Nu är SSY på väg att göra internationell succé med sina stålbåtar med lätta skrov, som väger en knapp tredjedel av vad stål­båtar brukar och bara är någon millimeter tjocka.

Håkan Rosén med kollegan och hustrun Petra Rosén.

Idén utvecklades av Håkan Rosén, som är byggnadsingenjör i grunden men som även jobbat som it- och affärskonsult och vd. Både han och hustrun Petra är båtmänniskor, tidigare lyckliga ägare till tre veteranbåtar i Hondurasmahogny.

– Jag var ofta på Birka när vi bodde i Stockholm. Där lärde jag mig bland annat att ett danskt vikingaskepp på 30 meter hade en bordläggning som bara var 16 millimeter tjock, och så lätt att besättningen kunde bära den. Hemligheten var att konstruktionen utnyttjade ekträets elasticitet, förklarar han.

Nästa pusselbit föll på plats när han besökte Sandvik och bekantade sig med det rost- och underhållsfria specialstålet SAF 2507. Han började rita båtar på sin kammare och när han var säker på att idén höll grundades SSY. Det var 2011, då familjen flyttade 17 mil norrut.

Fakta

Unik stålkonstruktion

  • Fartygen från SSY har längsgående skeppsförstärkningar som tar upp den rörelseenergi som annars skulle deformera plåten. I kombination med ultrastarkt, rostfritt specialstål kan skrovplåten vara en tredjedel så tjocka som i en traditionell konstruktion. De tunna skroven gör att fartygen blir betydligt lättare i vikt, vilket sänker deras energianvändning rejält.
  • Högglanspolerad botten gör mikrostrukturen så fin att ingen bottenfärg behövs. Snäckor och alger får aldrig fäste utan lossnar så fort båten når fart. Den minskade friktionen sparar mycket energi.
  • I samarbete med ABB utvecklar SSY motorer som ska drivas med hjälp av batterier och bränsleceller, eventuellt även via olika hybridlösningar.

– Gävle är perfekt för oss. Det ligger vid havet, det finns gott om rymliga lokaler till rimligt pris och inte minst arbetssökande med hög kompetens inom stål.

Men för att starta ett industriföretag behövs pengar. Efter ett otal ansökningar och möten hade de bara fått ihop en halv miljon kronor, från branschorganisationen Triple Steelix, tack vare sitt världspatent.

– Energimyndigheten var de första som verkligen förstod våra idéer. Av dem fick vi 4,5 miljoner kronor 2013 och därmed ett kvalitetsintyg, som gjorde det möjligt för oss att sälja aktier för över 10 miljoner. Utan Energimyndigheten hade vi inte funnits i dag, konstaterar  Petra Rosén.

2014 sjösattes SSY:s första prototyp, Elvira: 10,5 meter lång, 3,5 meter bred, med ett skrov på 1,8 millimeter. Testturen till Öland förlöpte utan missöden och elastici­teten har gjort att Elvira inte skadats av att ligga infrusen i isen om vintrarna. Vilket specialstålet inte heller gör av saltvatten. Även den blankpolerade botten uppfyllde förväntningarna. De organismer som försökte fästa vid Elvira försvann vid fart.

Håkan Rosén visar en modell av SSY:s nästa prototyp, patrullbåten P 16, som nästan är dubbelt så lång som Elvira och sjösätts 2017, med 2,2 mm tunt skov.

Patrullbåt? Ja, till de vanligaste besöken till SSY hör hemvärn, lots och marin. Även från andra länder.

– Men många vill ha större fartyg än de vi kan bygga i Gävle. Sådana hoppas vi att Saab Kockums i Karlskrona ska bygga.

Den svenska marinen, polisen, kustbevakningen och sjöräddningen ser han också som potentiella kunder. Men han har också lämnat offerter på bland annat en färja till ett svenskt rederi samt på båtar till skotsk vindkraft och kazakstanska oljeplattformar.

– Vi hoppas på sikt också sälja licenser till tillverkare av fritidsbåtar.

Ryktet om SSY har spridit sig snabbt och familjen Rosén har fått flera anbud på sitt bolag från olika länder.

– Men vi skulle aldrig sälja företaget, särskilt inte utomlands. Vi vill göra något bra för Sverige, bygga upp något som ger både miljövinster, arbetstillfällen och skatteintäkter och är helt ointresserade av en snabb exit för egen del, fastslår Håkan Rosén.

Rekommenderat

Transport

Vinnande företag som förändrar vardagsresandet

Mobilitet
Energimyndighetens globala innovationstävling Sustainable Mobility Challenge har avgjorts. Tre starka vinnare som stack ut med sina idéer om att förändra vardagsresandet har utsetts. En av dessa är svenska ÅF Infrastructure.
Transport

Aitikbanan i drift: ”Ett väldigt lyckat projekt”

Elfordon
Kylan och energiförsörjningen har varit stora utmaningar för det unika projektet i i Aitikgruvan som ser ut att bli en succé för klimatet. ”Hela Sveriges totala koldioxidutsläpp kommer att minska rejält tack ...

Senaste