Energimyndighetens plattform för inspiration, fördjupning och dialog

Svensk-franska synergier till grön batteriproduktion

För att klara omställningen i transportsektorn krävs det gröna batterier. Här kan Europa gå i täten med Sverige i framkant. Batteriproduktion är också en av delarna i det svensk-franska samarbetet för innovation som inleddes 2017.

Uppdaterad: 2018-12-19 Publicerad: 2018-11-16

Text: Johan Wickström Bild: Pexels

Det var i november 2017 som Sverige och Frankrike tecknade ett strategiskt partnerskap för innovation och gröna lösningar. Båda länderna har ett starkt engagemang i klimatfrågorna.

Frankrike ska stoppa försäljningen av fossila bränslebilar före 2040 och Sverige ska minska utsläppen från transportsektorn med minst 70 procent till 2030. Tillsammans kan länderna hjälpa till att utveckla nya innovativa lösningar, till exempel inom batterisektorn som är en nyckelteknik för att klara elektrifieringen av transporterna.

– Sverige ligger långt fram när det gäller batteriteknologi. Vi har satsat mycket på forskning och innovation om batterier, till exempel på Ångströmslaboratoriet i Uppsala. Dessutom har vi finansierat delar av Northvolts utveckling, från förstudie och framåt, säger Remy Kolessar, forskningschef på Energimyndigheten.

Han är en av moderatorerna på det event som går av stapeln i Stockholm den 30 november. Då möts svenska och franska aktörer för att diskutera den europeiska batterisektorns strategiska roll med fokus på hållbarhet. Bland deltagarna finns några av de största svenska och franska transportföretagen, centrala forskningsinstitutioner och myndighetspersoner upp till ministernivå.

Rémy Kolessar på Energimyndigheten.

Idag är det asiatiska företag som dominerar den internationella batterimarknaden. Men EU har satt som mål att Europa ska vara ikapp med produktionen till 2025. För att klara detta gäller det att hitta nya konkurrensfördelar. Och där kommer de gröna batterierna in.

– Det är två saker som blir viktiga för att batterierna ska bli grönare. Det ena är att batterierna tillverkas med fossilfri el. Den andra faktorn är att designa batterierna så att det går att återvinna materialet i produkterna, säger Remy Kolessar.

Bo Normark, Tematisk Ledare Smarta Nät och Energilager, InnoEnergy
Bo Normark, Tematisk Ledare Smarta Nät och Energilager, InnoEnergy

För Northvolt, som är i färd med att bygga Sveriges största batterifabrik, är gröna batterier en central del av affärsidén. Satsningen gynnas också av att Sverige har en så stor andel fossilfri el. Därtill finns de flesta råvaror redan idag i Europa. Till exempel går litium att utvinna i Skandinavien, även om merparten finns i Sydamerika och Kanada.

– Norden utmärker sig när det gäller gröna batterier. Där är vi före fransmännen. Men vi har olika styrkeområden och det går att hitta en rad synergier. Till exempel äger Volvo Group Renault Lastbilar. Och Frankrikes största batterifabrik, Saft, ligger i Oskarshamn, säger Bo Normark, batteriexpert på Innoenergy (som även han kommer att vara moderator på ett av diskussionspassen den 30 november).

I framtiden hoppas Bo Normark att batterierna ska få en ekomärkning så att det går att läsa av miljöavtrycket innan köp.

– I Asien är detta inte en fokusfråga idag, men jag är övertygad om att gröna batterier kommer att bli efterfrågat i framtiden. Därför tror jag att Europa kan komma ikapp Asien, säger Bo Normark.

En central fråga för svenskt vidkommande är utvecklingen för Northvolt, som för närvarande bygger sin pilotanläggning i Västerås. Men för den stora fabriken i Skellefteå krävs ytterligare 30 miljarder kronor innan finansieringen är klar.

– Det är en hel del kvar till den stora anläggningen är i hamn, men Northvolt har visat att det finns en konkurrenskraftig affärsmodell. Det var nog få som trodde för två år sedan, säger Remy Kolessar.

Rekommenderat

Transport

Sverige tar täten med elvägar

Elväg
Sverige ligger långt fram när det gäller utvecklingen av elvägar. I juni 2016 invigdes världens första elväg för lastbilar, utanför Sandviken. Erfarenheterna är överlag positiva och nu planeras för en förlängning av ...
Transport

Snabb utveckling för laddbilar i Sverige

Elbilar
Försäljningen av laddfordon ökar successivt i Sverige tack vare kraftfulla styrmedel, både internationella och lokala. Nu utökas även antalet laddningspunkter i Sverige för att matcha utvecklingen, och här ligger Stockholm långt fram.
Transport

Studenternas solelsbil korsar Australien

Solceller
17 studenter på Mälardalens högskola har byggt en bil som enbart drivs med solceller. I oktober korsar bilen Australien i tävlingen Bridgestone World Solar Challenge – 300 mil från nord till syd.
Transport

”Jag äter lunch medan jag laddar”

Elbilar
Elbilarna börjar på allvar att ta sig in i taxibolagens fordonsflottor. Men ännu kvarstår såväl praktiska som ekonomiska utmaningar. Vi åkte ett varv genom Stockholm med Taxi Stockholms förare Azad Hassan, som ...
Transport

Här är Sveriges bästa elbilskommun

Elbilar
Gävle är ett föredöme när det gäller att stödja utvecklingen av elbilar. Därför har kommunen nu fått ta emot Laddguldet 2017.
Transport

Fler eldrivna bussar på Göteborgs gator

Elbilar
Genom samverkansprojektet Electricity rullar sedan två år tillbaka tio eldrivna bussar på linje 55 i Göteborgs stad. Nu förlängs testperioden till 2020 samtidigt som antalet bussar ska bli fler.
Transport

Intercitylog ska effektivisera transporterna

Samtransport
Genom att samtransportera återvinningsmaterial och gods som fraktas till och från kontorsbyggnader i Stockholm hoppas staden kunna minska antalet tunga fordon och samtidigt bidra till energieffektivisering.
Transport

Allt fler positiva till laddfordon

Elbilar
Antalet laddfordon i Sverige har flerdubblats bara under de senaste åren. Inställningen är fortsatt positiv, men nu behövs en ökad kunskap för att fler ska ställa om till ett laddfordon.
Transport

Eldrivna mopedbilar intar Stockholm

Elmopeder
En svärm av små eldrivna mopedbilar har intagit Stockholm. Det är den nya taxiverksamheten Bzzt som bokstavligt talat rullat ut sin affärsidé – snabb och billig innerstadstaxi, helt utan avgaser.

Senaste

Klimat

Negativa utsläpp – för en klimatpositiv framtid

Koldioxidlagring

Det räcker inte med att vi sänker våra koldioxidutsläpp för att begränsa den globala uppvärmningen. Det krävs också att vi utvecklar tekniker som kan leda till negativa utsläpp.