Energimyndighetens plattform för inspiration, fördjupning och dialog

Svensk-franska synergier till grön batteriproduktion

För att klara omställningen i transportsektorn krävs det gröna batterier. Här kan Europa gå i täten med Sverige i framkant. Batteriproduktion är också en av delarna i det svensk-franska samarbetet för innovation som inleddes 2017.

Uppdaterad: 2018-12-19 Publicerad: 2018-11-16

Text: Johan Wickström Bild: Pexels

Det var i november 2017 som Sverige och Frankrike tecknade ett strategiskt partnerskap för innovation och gröna lösningar. Båda länderna har ett starkt engagemang i klimatfrågorna.

Frankrike ska stoppa försäljningen av fossila bränslebilar före 2040 och Sverige ska minska utsläppen från transportsektorn med minst 70 procent till 2030. Tillsammans kan länderna hjälpa till att utveckla nya innovativa lösningar, till exempel inom batterisektorn som är en nyckelteknik för att klara elektrifieringen av transporterna.

– Sverige ligger långt fram när det gäller batteriteknologi. Vi har satsat mycket på forskning och innovation om batterier, till exempel på Ångströmslaboratoriet i Uppsala. Dessutom har vi finansierat delar av Northvolts utveckling, från förstudie och framåt, säger Remy Kolessar, forskningschef på Energimyndigheten.

Han är en av moderatorerna på det event som går av stapeln i Stockholm den 30 november. Då möts svenska och franska aktörer för att diskutera den europeiska batterisektorns strategiska roll med fokus på hållbarhet. Bland deltagarna finns några av de största svenska och franska transportföretagen, centrala forskningsinstitutioner och myndighetspersoner upp till ministernivå.

Rémy Kolessar på Energimyndigheten.

Idag är det asiatiska företag som dominerar den internationella batterimarknaden. Men EU har satt som mål att Europa ska vara ikapp med produktionen till 2025. För att klara detta gäller det att hitta nya konkurrensfördelar. Och där kommer de gröna batterierna in.

– Det är två saker som blir viktiga för att batterierna ska bli grönare. Det ena är att batterierna tillverkas med fossilfri el. Den andra faktorn är att designa batterierna så att det går att återvinna materialet i produkterna, säger Remy Kolessar.

Bo Normark, Tematisk Ledare Smarta Nät och Energilager, InnoEnergy
Bo Normark, Tematisk Ledare Smarta Nät och Energilager, InnoEnergy

För Northvolt, som är i färd med att bygga Sveriges största batterifabrik, är gröna batterier en central del av affärsidén. Satsningen gynnas också av att Sverige har en så stor andel fossilfri el. Därtill finns de flesta råvaror redan idag i Europa. Till exempel går litium att utvinna i Skandinavien, även om merparten finns i Sydamerika och Kanada.

– Norden utmärker sig när det gäller gröna batterier. Där är vi före fransmännen. Men vi har olika styrkeområden och det går att hitta en rad synergier. Till exempel äger Volvo Group Renault Lastbilar. Och Frankrikes största batterifabrik, Saft, ligger i Oskarshamn, säger Bo Normark, batteriexpert på Innoenergy (som även han kommer att vara moderator på ett av diskussionspassen den 30 november).

I framtiden hoppas Bo Normark att batterierna ska få en ekomärkning så att det går att läsa av miljöavtrycket innan köp.

– I Asien är detta inte en fokusfråga idag, men jag är övertygad om att gröna batterier kommer att bli efterfrågat i framtiden. Därför tror jag att Europa kan komma ikapp Asien, säger Bo Normark.

En central fråga för svenskt vidkommande är utvecklingen för Northvolt, som för närvarande bygger sin pilotanläggning i Västerås. Men för den stora fabriken i Skellefteå krävs ytterligare 30 miljarder kronor innan finansieringen är klar.

– Det är en hel del kvar till den stora anläggningen är i hamn, men Northvolt har visat att det finns en konkurrenskraftig affärsmodell. Det var nog få som trodde för två år sedan, säger Remy Kolessar.

Rekommenderat

Transport

Flygande elbåt minskar energiförbrukningen

Energisnålt
Fritidsbåtar är bland de mest energikrävande transportmedlen. Förklaringen är enkel, vattnet spjärnar emot. Företaget Candela har hittat en lösning på problemet, istället för att plöja genom vågorna flyger deras elbåt över dem.
Transport

Eltruckarna framgångsrika trots arktisk kyla

Gruvtransport
2018 inledde Boliden ett pilotprojekt med elektrifierade transporter i gruvan Aitik i Norrbotten. Nu har det lyckade pilotprojektet utvärderats, och resulterat i att systemet i Aitik byggs ut.
Transport

Stor potential att minska utsläpp med elvägar

Transport
Elvägar kan minska beroendet av fossila bränslen och Sverige ligger i framkant. Två tekniker för direktöverföring av el till tunga lastbilar har med framgång testats på allmänna vägar utanför Sandviken och vid ...
Transport

Eldrift i bergtäkten minskar utsläppen

Förnybart
Volvo CE:s demonstration med eldrivna och självkörande maskiner vid bergtäkten Vikan i Göteborg har visat att fossila bränslen nästan helt kan elimineras.
Transport

Mejeritransporter kör med full gas mot framtiden

Biogas
Det är inte bara elmotorn som ska göra transportsektorn hållbar. Flytande biogas spås bli en viktig pusselbit, inte minst gällande tunga transporter. Här är ett företag som går i bräschen.
Transport

Vinnande företag som förändrar vardagsresandet

Mobilitet
Energimyndighetens globala innovationstävling Sustainable Mobility Challenge har avgjorts. Tre starka vinnare som stack ut med sina idéer om att förändra vardagsresandet har utsetts. En av dessa är svenska ÅF Infrastructure.
Transport

Aitikbanan i drift: ”Ett väldigt lyckat projekt”

Elfordon
Kylan och energiförsörjningen har varit stora utmaningar för det unika projektet i i Aitikgruvan som ser ut att bli en succé för klimatet. ”Hela Sveriges totala koldioxidutsläpp kommer att minska rejält tack ...

Senaste

Transport

Enklare att välja hållbar transport med nya märkningar

vägval

Transportsektorns utsläpp fortsätter att öka och branschen har utmaningar när det kommer till sociala villkor. För att utvecklingen ska gå i rätt riktning måste transportköpare och konsumenter kunna göra informerade val.

Klimat

Om klimatkrisens hastighet

Krönika

Karim Jebari: Vi vet att vi kan påverka hur varmt det kommer att bli genom att minska utsläppen av växthusgaser, men vi kan faktiskt också påverka hur snabbt uppvärmningen sker.