Inspiration, fördjupning och dialog från Energimyndigheten

Svensk-franska synergier till grön batteriproduktion

För att klara omställningen i transportsektorn krävs det gröna batterier. Här kan Europa gå i täten med Sverige i framkant. Batteriproduktion är också en av delarna i det svensk-franska samarbetet för innovation som inleddes 2017.

Uppdaterad: 2018-11-27 Publicerad: 2018-11-16

Text: Johan Wickström Bild: Pexels

Det var i november 2017 som Sverige och Frankrike tecknade ett strategiskt partnerskap för innovation och gröna lösningar. Båda länderna har ett starkt engagemang i klimatfrågorna.

Frankrike ska stoppa försäljningen av fossila bränslebilar före 2040 och Sverige ska minska utsläppen från transportsektorn med minst 70 procent till 2030. Tillsammans kan länderna hjälpa till att utveckla nya innovativa lösningar, till exempel inom batterisektorn som är en nyckelteknik för att klara elektrifieringen av transporterna.

– Sverige ligger långt fram när det gäller batteriteknologi. Vi har satsat mycket på forskning och innovation om batterier, till exempel på Ångströmslaboratoriet i Uppsala. Dessutom har vi finansierat delar av Northvolts utveckling, från förstudie och framåt, säger Remy Kolessar, forskningschef på Energimyndigheten.

Han är en av moderatorerna på det event som går av stapeln i Stockholm den 30 november. Då möts svenska och franska aktörer för att diskutera den europeiska batterisektorns strategiska roll med fokus på hållbarhet. Bland deltagarna finns några av de största svenska och franska transportföretagen, centrala forskningsinstitutioner och myndighetspersoner upp till ministernivå.

Rémy Kolessar på Energimyndigheten.

Idag är det asiatiska företag som dominerar den internationella batterimarknaden. Men EU har satt som mål att Europa ska vara ikapp med produktionen till 2025. För att klara detta gäller det att hitta nya konkurrensfördelar. Och där kommer de gröna batterierna in.

– Det är två saker som blir viktiga för att batterierna ska bli grönare. Det ena är att batterierna tillverkas med fossilfri el. Den andra faktorn är att designa batterierna så att det går att återvinna materialet i produkterna, säger Remy Kolessar.

Bo Normark, Tematisk Ledare Smarta Nät och Energilager, InnoEnergy
Bo Normark, Tematisk Ledare Smarta Nät och Energilager, InnoEnergy

För Northvolt, som är i färd med att bygga Sveriges största batterifabrik, är gröna batterier en central del av affärsidén. Satsningen gynnas också av att Sverige har en så stor andel fossilfri el. Därtill finns de flesta råvaror redan idag i Europa. Till exempel går litium att utvinna i Skandinavien, även om merparten finns i Sydamerika och Kanada.

– Norden utmärker sig när det gäller gröna batterier. Där är vi före fransmännen. Men vi har olika styrkeområden och det går att hitta en rad synergier. Till exempel äger Volvo Group Renault Lastbilar. Och Frankrikes största batterifabrik, Saft, ligger i Oskarshamn, säger Bo Normark, batteriexpert på Innoenergy (som även han kommer att vara moderator på ett av diskussionspassen den 30 november).

I framtiden hoppas Bo Normark att batterierna ska få en ekomärkning så att det går att läsa av miljöavtrycket innan köp.

– I Asien är detta inte en fokusfråga idag, men jag är övertygad om att gröna batterier kommer att bli efterfrågat i framtiden. Därför tror jag att Europa kan komma ikapp Asien, säger Bo Normark.

En central fråga för svenskt vidkommande är utvecklingen för Northvolt, som för närvarande bygger sin pilotanläggning i Västerås. Men för den stora fabriken i Skellefteå krävs ytterligare 30 miljarder kronor innan finansieringen är klar.

– Det är en hel del kvar till den stora anläggningen är i hamn, men Northvolt har visat att det finns en konkurrenskraftig affärsmodell. Det var nog få som trodde för två år sedan, säger Remy Kolessar.

Rekommenderat

Transport

Podtaxin siktar in sig på företags-marknaden

Elmopeder
Uppstickaren i Stockholms taxivärld – Bzzt – med sina trehjuliga små podar i Stockholm city utvecklar sin verksamhet under hösten. Nu satsar Bzzt på att få fler företag på kundlistan.
Transport

Nu rullar eldrivna ledbussar i Göteborg

Electricity
Nu växlar projektet ElectriCity i Göteborg upp ytterligare en växel. Från och med den 25 juni kommer två nya ledbussar att testas på en del av linje 16.

Senaste

Energiförsörjning

Med fokus på morgondagens elsystem

Artikel

Den brådskande klimatfrågan, nya spelregler på elmarknaden och lastutjämning med hjälp av datacenter. Det var några av de ämnen som diskuterades när Power Circle, på uppdrag av Energimyndigheten och ihop med Forum …

Klimat

”Tänk två gånger innan du konsumerar”

Artikel

Tidningen Aktuell Hållbarhet utser varje år 33 hållbarhetstalanger under 33 år att hålla ögonen på. En av de som finns med på årets lista är Energimyndighetens Aleh Kliatsko. För Energivärlden berättar han …

Forskning

Gotland – pilot för förnybart energisystem

Artikel

Gotland kan komma att användas som pilot i omställningen till ett förnybart energisystem i Sverige. Som ett led i detta har Vattenfall, på uppdrag av Energimyndigheten, genomfört en förstudie om hur mer …