Energimyndighetens plattform för inspiration, fördjupning och dialog

Studenternas solelsbil korsar Australien

17 studenter på Mälardalens högskola har byggt en bil som enbart drivs med solceller. I oktober korsar bilen Australien i tävlingen Bridgestone World Solar Challenge – 300 mil från nord till syd.

Uppdaterad: 2017-12-29 Publicerad: 2017-10-06

Text: Johan Wickström Bild: MDH Solar Team

Söndagen den 8 oktober startar ett 40-tal solbilar färden från Darwin i norra Australien till Adelaide på sydkusten. Det är tävlingen Bridgestone World Solar Challenge som då går av stapeln för 30:e året i rad.

Denna gång finns en svensk grupp med i racet: MDH Solar Team – en grupp på 17 studenter från Mälardalens högskola i Eskilstuna. De har utvecklat och tillverkat bilen, MDH Solar Car, från scratch – enligt tävlingens riktlinjer: den är 4,5 meter lång, 1,8 meter bred och har 4 kvadratmeter solceller på taket.

MDH Solar Team.

– Det är svårt att förstå att det äntligen dags för tävlingen, men vi är redo. Vi har kämpat i över ett och ett halvt år och att få se bilen rulla här i Australien är värt slitet, säger Evelina Edström, pr-ansvarig i teamet.

Tävlingssträckan är 300 mil under mycket varma omständigheter. Elen räcker inte till luftkonditionering så det gäller att kunna uthärda i förarahytten. Fyra studenter turas om att köra, med följebil före och efter.

– Vi räknar med en snitthastighet på 70 km/h och en topphastighet på 90 km/h. Så vi tror att vi kan klara sträckan på fem-sex dagar, säger Evelina Edström.

MDH Solar Team.

Bland sponsorerna finns Volvo Group som är intresserad av tekniken och av studenternas kompetens. Även Energimyndigheten finansierar projektet med 200 000 kronor för att studenterna ska utveckla och undersöka intressanta lösningar för kylningar av batterisystemen.

– Det här är lösningar som vi eventuellt skulle kunna använda i mer konventionella elbilar. Så vi är intresserade av resultaten och om det blir eventuella patent på de här lösningarna, säger Andreas Stubelius, handläggare på affärsutvecklingsenheten på Energimyndigheten.

När kan vi se solcellsbilar i mer kommersiell drift?

– Vanliga bilar är alldeles för tunga för att drivas med solceller. För att det ska fungera måste vi få upp solcellernas verkningsgrad rejält. Men tekniken skulle kunna användas på små elpoddar, till exempel i utvecklingsländer.

Rekommenderat

Transport

Ny bil – ett svårt vägval

Blogg
En bilaffär är aldrig en bra affär brukar det sägas. På samma sätt är en bilaffär aldrig bra för miljön. Men jag är trots allt inte redo att vara utan bil. Så ...
Effektivisering

Så kan Sverige öka sin teknikexport

Blogg
Vi behöver nya finansieringsmodeller för att nå de globala hållbarhetsmålen och öka den svenska exporten, skriver Ann-Sofie Gaverstedt.
Transport

Att samordna en omställning – finns det ett recept?

Blogg
Finns det ett recept på hur samordning kan skapa handlingskraft, samsyn och vilja till förändring eller är det bara ett tidskrävande sätt att maskera besvärliga frågor? Det frågar sig Rebecka Marklund och ...
Transport

Elbilen och slumpen i historien

Blogg
Historiker har uppmärksammat att det fanns tre biltyper parallellt i USA vid förra sekelskiftet: Ångbil, elbil och bil med förbränningsmotor. Kunde elbilen ha vunnit?
Effektivisering

Spara energi är enkelt – eller?

Blogg
Visste du att när transportföretaget UPS lägger ut sina rutter för hur deras budbilar kör svänger de bara högersvängar? På detta sätt minskar de antalet olyckor och sparar energi. Energieffektivisering behöver inte ...
Digitalisering

Premiär för vår nya mötesplats

Blogg
Energivärlden har blivit digital. Varför då? Jo för att det är dags och det behövs. Och hur vet vi det? Jo för att vi har frågat.

Senaste

Klimat

Negativa utsläpp – för en klimatpositiv framtid

Koldioxidlagring

Det räcker inte med att vi sänker våra koldioxidutsläpp för att begränsa den globala uppvärmningen. Det krävs också att vi utvecklar tekniker som kan leda till negativa utsläpp.