Inspiration, fördjupning och dialog från Energimyndigheten

Ny teknik möjliggör tillverkning av förnybar gasol

I ett internationellt samverkansprojekt har en ny metod för att tillverka grön gasol tagits fram. I framtiden finns nu goda utsikter för privatpersoner att kunna köpa förnybar gasol till grillen eller husvagnen.

Uppdaterad: 2018-12-19 Publicerad: 2018-12-14

Text: Erik Malmstig Bild: iStock

Gasol har idag ett brett användningsområde inom både industrin och konsumentprodukter, såsom grillar och campingkök. I flera europeiska länder används gasol även som fordonsbränsle. En av gasens fördelar är att den är lätt att transportera och har en renare förbränning än olja och kol.

Ur ett klimatperspektiv finns det klara fördelar om industrin kan byta ut olja mot gasol. Kan dessutom gasolen tillverkas på ett hållbart sätt är klimatvinsten ännu större.

Ett problem med gasol är att det idag utvinns ur naturgas och vid raffinering av råolja. I takt med att Sveriges energisystem ställer om till mer förnybara energikällor behöver beroendet av naturgas och olja minskas.

Kalle Svensson, handläggare på Energimyndigheten

– I projektet Demonstrating renewable propane undersöktes nya sätt att tillverka hållbar gasol. Det prövades om gasol kunde tillverkas från glycerol och rester från produktion av pappersmassa, säger Kalle Svensson på Energimyndigheten.

Glycerol förekommer naturligt bundet i fett i växter och djur. Dessutom kan det framställas kemiskt. En av fördelarna med att använda glycerol som råvara är att det uppstår som en spillprodukt vid produktion av biodiesel och slakteriavfall.

– Till skillnad från exempelvis biogas finns det inga mikroorganismer som kan producera gasol. Istället krävs en kemisk process för att framställa gasen. I projektet utvecklades en process för att tillverka förnybar gasol från glycerol, säger Kalle Svensson.

I ett globalt perspektiv görs det många försök att tillverka grön gasol. Det här projektet samfinansierades av Energimyndigheten, det svenska greentech-bolaget BioFuel-Solution AB och den brittiska gasleverantören Calor Gas Ltd. Projektet leddes av Christian Hulteberg, docent i kemisk teknologi vid Lunds tekniska högskola och administrerades av Energiforsk.

– Det här är ett unikt pionjärprojekt vad gäller att framställa gasol från glycerol. Tekniken vi tagit fram har även beviljats med patent vilket vi ser oerhört positivt på, säger Christian Hulteberg.

I en första del av projektet konstruerades en liten pilotanläggning för experimentell tillverkning av gasol. Då tekniken att tillverka gasol från glycerol är helt ny krävdes omfattande metodutvecklling. Pilotanläggningen uppnådde produktionsmålet på 50 kilo gasol tillverkade av glycerol. Metoden som användes kan skalas upp så att det vid fullskalig drift i en produktionsanläggning kan produceras tiotusentals kilo gasol.

Christian Hulteberg, docent i kemisk teknologi vid Lunds universitet

– Det gjordes stora framsteg vad gäller metoden att tillverka förnybar gasol. För att kunna få fram en gasol som är av högre kvalitet krävs dock än mer arbete för att förbättra processen. Fler reningssteg skulle behöva tillföras för att gasolen skall användas kommersiellt, säger Kalle Svensson.

Användningen av spill- och restprodukter har debatterats en hel del och det går att se både för- och nackdelar.

– Fördelen med spillprodukter är att det är den billigaste råvara du kan få. Nackdelen är att det finns en risk att göra sig beroende av tillförsel av specifika spillprodukter. Därför är det klokt att hitta flera alternativa råvaror vid tillverkning av exempelvis gasol. Glycerol är en spillprodukt både från tillverkning av biodiesel och slakteriavfall. Det är en fördel. Om vi sedan i framtiden även kommer kunna tillverka gasol av cellulosa har vi ytterligare en bra råvarukälla, säger Kalle Svensson på Energimyndigheten.

Tekniken med att framställa gasol från glycerol har än så länge endast testats i liten skala. För att testa tekniken fullt ut skulle en större demonstrationsanläggning krävas.

– Nästa steg är en kommersiell anläggning som producerar 10 000 ton gasol per år. Då krävs en råvara av 20 000 ton glycerol. Om vi endast ser till det tekniska utvecklingsarbete som krävs för att ta fram en sådan anläggning är min bedömning att vi pratar om 24 till 30 månader. Behovet av att hitta nya råvarukällor till energi är uppenbart och det finns även en stor tillgång av glycerol. Med finansiering och rätt uppbackning finns goda förutsättningar att lyckas med en kommersiell uppskalning av tekniken, säger Christian Hulteberg.

Rekommenderat

Senaste

Transport

Elbusspremie hjälper Västtrafik att nå miljömål

Elbuss

Som ett led i miljöarbetet ska Västtrafik köra elbussar på så många busslinjer som möjligt i regionens orter med tätortstrafik. Elbusspremien från Energimyndigheten har varit till god hjälp över den ekonomiska tröskeln …

Effektivisering

Tre snabba frågor till pristagaren Egil Öfverholm

Energieffektivisering

I år delades ”Hederspriset för energieffektivisering” ut för första gången. Pristagare är ingen mindre än Egil Öfverholm, före detta medarbetare på Energimyndigheten.