Energimyndighetens plattform för inspiration, fördjupning och dialog

Nu rullar eldrivna ledbussar i Göteborg

Nu växlar projektet ElectriCity i Göteborg upp ytterligare en växel. Från och med den 25 juni kommer två nya ledbussar att testas på en del av linje 16.

Uppdaterad: 2018-06-15 Publicerad: 2018-06-15

Text: Johan Wickström Bild: Volvo Bussar

Sedan 2015 rullar ett tiotal eldrivna bussar på linje 55 i Göteborg. De är en del av samverkansprojektet ElectriCity, där myndigheter, forskningsaktörer och företag tillsammans utvecklar och testar nya lösningar för framtidens hållbara transporter. Projektet har fallit väl ut: undersökningar visar på att resenärerna är väldigt nöjda med linje 55.

Nu utökas projektet ytterligare. Med start den 25 juni rullar två större så kallade ledbussar ut på en del av Västtrafiks linje 16. De nya bussarna, som är prototyper, har plats för 135 personer. De är ergonomiskt utformade med stora fria golvytor och har också finesser som usb-uttag för laddning av mobiler och fri wifi.

– Med de två första helt eldrivna ledbussarna tar vi ännu ett viktigt steg mot en tystare och utsläppsfri kollektivtrafik i Göteborg och Västsverige, säger Ulrika Frick, ordförande i Västra Götaland-regionens kollektivtrafiknämnd.

Fakta

Electricity

Electricity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle för att utveckla hållbara stadstransporter. I projektet deltar 15 aktörer, bland annat Energimyndigheten som satsat totalt 106 miljoner kronor i projektet

Ledbussprojektet, som är en utvidgning av ElectriCity, drivs av Volvo, Västtrafik, Göteborgs stad, Göteborg Energi och Transdev.

Redan under Volvo Oceans Race den 14–21 juni kommer bussarna att gå ut i trafik – för att transportera besökarna mellan Nordstan och evenemangsområdet i Frihamnen.
– Nu får Volvo möjlighet att se hur bussarna fungerar i verklig miljö och kan optimera batterier, system och laddinfrastruktur, säger Anders Johansson, handläggare på Energimyndigheten som stödjer projektet.

– Det är angeläget att skynda på utvecklingen och få ut fordonen på marknaden. Elbussar är en viktig del för att klara målet om fossilfria transporter till 2030.

Utöver bussarna ska Göteborg även testa eldrivna lastbilar och sopfordon inom ramen för ElectriCity. Det är inte bara klimatmässiga fördelar med de nya, tunga elfordonen. Det blir även en annan ljudbild i staden.

– Man vinner ljudmässigt med elfordon. Det blir tystare linjetrafik, och det blir möjligt att utnyttja gatuutrymmet mer effektivt genom att t.ex. distribuera gods nattetid, säger Anders Johansson.

Rekommenderat

Transport

Europa kraftsamlar för att ta täten i batteriracet

Batterier
Europa ska ta täten i den globala batteriproduktionen. Nu samordnar industrier runt om i EU sina insatser genom hela värdekedjan – från gruva till återvinning. I potten: en årlig marknad på 250 ...
Transport

Arlandas elväg lockade världens medier

Elväg
Invigningen av eRoadArlanda har inte gått obemärkt förbi. Medier från hela världen har rapporterat om vägen där el- och hybridfordon laddas medan de körs. Nu fortsätter arbetet för Energimyndigheten – med helt ...
Transport

Nya strömriktare kan ge energismartare tunnelbana

Tunnelbanor
Nya strömriktare i tunnelbanevagnarna kan kapa energiförlusterna i tågens drivsystem med drygt en tredjedel. På köpet blir drivsystemen både mindre och tystare. Det visar ett testprojekt som företaget Bombardier genomfört i Stockholm.
Transport

Eldrivna truckar ska kapa gruvans utsläpp

Gruvtransporter
Att transportera 70 miljoner ton berg upp från gruvan drar mycket diesel. Nu ska Boliden elektrifiera några av truckarna i koppargruvan Aitik i ett pilotprojekt. Fullt utbyggd kan projektet minska Sveriges koldioxidutsläpp ...
Transport

Nya elbusspremien kan sätta fart på marknaden

Elbilar
Från den 1 februari utökas stödet till elbussar. Premien blir högre och fler aktörer kan söka. En efterlängtad förändring, enligt Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund.
Transport

Gröna testpiloter spred kunskap på Gotland

El-och gasbilar
150 personer sökte och fyra kallades. För ett halvår sedan började testpiloterna i Ratta Grönt. Nu utvärderar Region Gotland hur projektet har påverkat användandet och uppfattningen av förnybart bränsle och alternativa drivmedel ...

Senaste