Inspiration, fördjupning och dialog från Energimyndigheten

Nu rullar eldrivna ledbussar i Göteborg

Nu växlar projektet ElectriCity i Göteborg upp ytterligare en växel. Från och med den 25 juni kommer två nya ledbussar att testas på en del av linje 16.

Uppdaterad: 2018-06-15 Publicerad: 2018-06-15

Text: Johan Wickström Bild: Volvo Bussar

Sedan 2015 rullar ett tiotal eldrivna bussar på linje 55 i Göteborg. De är en del av samverkansprojektet ElectriCity, där myndigheter, forskningsaktörer och företag tillsammans utvecklar och testar nya lösningar för framtidens hållbara transporter. Projektet har fallit väl ut: undersökningar visar på att resenärerna är väldigt nöjda med linje 55.

Nu utökas projektet ytterligare. Med start den 25 juni rullar två större så kallade ledbussar ut på en del av Västtrafiks linje 16. De nya bussarna, som är prototyper, har plats för 135 personer. De är ergonomiskt utformade med stora fria golvytor och har också finesser som usb-uttag för laddning av mobiler och fri wifi.

– Med de två första helt eldrivna ledbussarna tar vi ännu ett viktigt steg mot en tystare och utsläppsfri kollektivtrafik i Göteborg och Västsverige, säger Ulrika Frick, ordförande i Västra Götaland-regionens kollektivtrafiknämnd.

Fakta

Electricity

Electricity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle för att utveckla hållbara stadstransporter. I projektet deltar 15 aktörer, bland annat Energimyndigheten som satsat totalt 106 miljoner kronor i projektet

Ledbussprojektet, som är en utvidgning av ElectriCity, drivs av Volvo, Västtrafik, Göteborgs stad, Göteborg Energi och Transdev.

Redan under Volvo Oceans Race den 14–21 juni kommer bussarna att gå ut i trafik – för att transportera besökarna mellan Nordstan och evenemangsområdet i Frihamnen.
– Nu får Volvo möjlighet att se hur bussarna fungerar i verklig miljö och kan optimera batterier, system och laddinfrastruktur, säger Anders Johansson, handläggare på Energimyndigheten som stödjer projektet.

– Det är angeläget att skynda på utvecklingen och få ut fordonen på marknaden. Elbussar är en viktig del för att klara målet om fossilfria transporter till 2030.

Utöver bussarna ska Göteborg även testa eldrivna lastbilar och sopfordon inom ramen för ElectriCity. Det är inte bara klimatmässiga fördelar med de nya, tunga elfordonen. Det blir även en annan ljudbild i staden.

– Man vinner ljudmässigt med elfordon. Det blir tystare linjetrafik, och det blir möjligt att utnyttja gatuutrymmet mer effektivt genom att t.ex. distribuera gods nattetid, säger Anders Johansson.

Rekommenderat

Transport

Vinnande företag som förändrar vardagsresandet

Mobilitet
Energimyndighetens globala innovationstävling Sustainable Mobility Challenge har avgjorts. Tre starka vinnare som stack ut med sina idéer om att förändra vardagsresandet har utsetts. En av dessa är svenska ÅF Infrastructure.
Transport

Aitikbanan i drift: ”Ett väldigt lyckat projekt”

Elfordon
Kylan och energiförsörjningen har varit stora utmaningar för det unika projektet i i Aitikgruvan som ser ut att bli en succé för klimatet. ”Hela Sveriges totala koldioxidutsläpp kommer att minska rejält tack ...
Transport

”Det är som att vara med i Truman Show”

Fordonsforskning
Hans Eric Melin från Circular Energy Storage hävdar att forskningen om återvinning av litiumjonbatterier har kommit betydligt längre i övriga världen än vad som förmedlas i Sverige och resten av Europa.

Senaste

Klimat

Panorama ger goda in- och utsikter

Nyskapande

Går det att visualisera klimatomställningen? Panorama är ett nytt unikt, digitalt verktyg som ger en överblick av hur klimatomställningen går i förhållande till våra klimatmål.

Energiförsörjning

Gotland visar vägen i energiomställningen

Hållbart

Nu drar satsningen Energipilot Gotland igång. En satsning som ska leda till att Gotland går före resten av Sverige i omställningen till ett hållbart energisystem.