Inspiration, fördjupning och dialog från Energimyndigheten

Nu rullar eldrivna ledbussar i Göteborg

Nu växlar projektet ElectriCity i Göteborg upp ytterligare en växel. Från och med den 25 juni kommer två nya ledbussar att testas på en del av linje 16.

Uppdaterad: 2018-06-15 Publicerad: 2018-06-15

Text: Johan Wickström Bild: Volvo Bussar

Sedan 2015 rullar ett tiotal eldrivna bussar på linje 55 i Göteborg. De är en del av samverkansprojektet ElectriCity, där myndigheter, forskningsaktörer och företag tillsammans utvecklar och testar nya lösningar för framtidens hållbara transporter. Projektet har fallit väl ut: undersökningar visar på att resenärerna är väldigt nöjda med linje 55.

Nu utökas projektet ytterligare. Med start den 25 juni rullar två större så kallade ledbussar ut på en del av Västtrafiks linje 16. De nya bussarna, som är prototyper, har plats för 135 personer. De är ergonomiskt utformade med stora fria golvytor och har också finesser som usb-uttag för laddning av mobiler och fri wifi.

– Med de två första helt eldrivna ledbussarna tar vi ännu ett viktigt steg mot en tystare och utsläppsfri kollektivtrafik i Göteborg och Västsverige, säger Ulrika Frick, ordförande i Västra Götaland-regionens kollektivtrafiknämnd.

Fakta

Electricity

Electricity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle för att utveckla hållbara stadstransporter. I projektet deltar 15 aktörer, bland annat Energimyndigheten som satsat totalt 106 miljoner kronor i projektet

Ledbussprojektet, som är en utvidgning av ElectriCity, drivs av Volvo, Västtrafik, Göteborgs stad, Göteborg Energi och Transdev.

Redan under Volvo Oceans Race den 14–21 juni kommer bussarna att gå ut i trafik – för att transportera besökarna mellan Nordstan och evenemangsområdet i Frihamnen.
– Nu får Volvo möjlighet att se hur bussarna fungerar i verklig miljö och kan optimera batterier, system och laddinfrastruktur, säger Anders Johansson, handläggare på Energimyndigheten som stödjer projektet.

– Det är angeläget att skynda på utvecklingen och få ut fordonen på marknaden. Elbussar är en viktig del för att klara målet om fossilfria transporter till 2030.

Utöver bussarna ska Göteborg även testa eldrivna lastbilar och sopfordon inom ramen för ElectriCity. Det är inte bara klimatmässiga fördelar med de nya, tunga elfordonen. Det blir även en annan ljudbild i staden.

– Man vinner ljudmässigt med elfordon. Det blir tystare linjetrafik, och det blir möjligt att utnyttja gatuutrymmet mer effektivt genom att t.ex. distribuera gods nattetid, säger Anders Johansson.

Rekommenderat

Transport

”Det är som att vara med i Truman Show”

Fordonsforskning
Hans Eric Melin från Circular Energy Storage hävdar att forskningen om återvinning av litiumjonbatterier har kommit betydligt längre i övriga världen än vad som förmedlas i Sverige och resten av Europa.
Transport

Smarta takluftriktaren ska sänka lastbilsutsläppen

Transport
Linköpingsföretaget Rumblestrip vill göra transportbranschen – och samhället – en tjänst. Deras intelligenta takluftriktare skulle kunna leda till stora bränslebesparingar – och kraftigt minskade koldioxidutsläpp.
Forskning

Verktyg gör det möjligt att planera hållbarhet

Hållbarhetsverktyg
Att nya bostadsområden påverkar miljön är självklart, men hur och var de byggs gör skillnad. För att få bättre klarhet utvecklar Göteborgsregionen nu ett hållbarhetsverktyg.

Senaste

Transport

”Det är som att vara med i Truman Show”

Fordonsforskning

Hans Eric Melin från Circular Energy Storage hävdar att forskningen om återvinning av litiumjonbatterier har kommit betydligt längre i övriga världen än vad som förmedlas i Sverige och resten av Europa.

Digitalisering

Fördjupat globalt samarbete för smarta elnät

Elnät

Efter Stockholm Smart Grid Week står nu viktiga globala möten vid Clean Energy Ministerial i Vancouver på tur om drygt en månad. De diskussioner som hölls i Stockholm var ett viktigt avstamp.

Forskning

Genustänk kan effektivisera omställningsarbetet

Jämställdhet

Med kunskaper om genus- och jämställdhet på energiområdet kan omställningen göras både mer rättvis och effektiv. Det visar en ny rapport framtagen av Nationella Sekretariatet för Genusforskning på uppdrag av Energimyndigheten.