Inspiration, fördjupning och dialog från Energimyndigheten

Nu rullar eldrivna ledbussar i Göteborg

Nu växlar projektet ElectriCity i Göteborg upp ytterligare en växel. Från och med den 25 juni kommer två nya ledbussar att testas på en del av linje 16.

Uppdaterad: 2018-06-15 Publicerad: 2018-06-15

Text: Johan Wickström Bild: Volvo Bussar

Sedan 2015 rullar ett tiotal eldrivna bussar på linje 55 i Göteborg. De är en del av samverkansprojektet ElectriCity, där myndigheter, forskningsaktörer och företag tillsammans utvecklar och testar nya lösningar för framtidens hållbara transporter. Projektet har fallit väl ut: undersökningar visar på att resenärerna är väldigt nöjda med linje 55.

Nu utökas projektet ytterligare. Med start den 25 juni rullar två större så kallade ledbussar ut på en del av Västtrafiks linje 16. De nya bussarna, som är prototyper, har plats för 135 personer. De är ergonomiskt utformade med stora fria golvytor och har också finesser som usb-uttag för laddning av mobiler och fri wifi.

– Med de två första helt eldrivna ledbussarna tar vi ännu ett viktigt steg mot en tystare och utsläppsfri kollektivtrafik i Göteborg och Västsverige, säger Ulrika Frick, ordförande i Västra Götaland-regionens kollektivtrafiknämnd.

Fakta

Electricity

Electricity är ett samarbete mellan forskning, industri och samhälle för att utveckla hållbara stadstransporter. I projektet deltar 15 aktörer, bland annat Energimyndigheten som satsat totalt 106 miljoner kronor i projektet

Ledbussprojektet, som är en utvidgning av ElectriCity, drivs av Volvo, Västtrafik, Göteborgs stad, Göteborg Energi och Transdev.

Redan under Volvo Oceans Race den 14–21 juni kommer bussarna att gå ut i trafik – för att transportera besökarna mellan Nordstan och evenemangsområdet i Frihamnen.
– Nu får Volvo möjlighet att se hur bussarna fungerar i verklig miljö och kan optimera batterier, system och laddinfrastruktur, säger Anders Johansson, handläggare på Energimyndigheten som stödjer projektet.

– Det är angeläget att skynda på utvecklingen och få ut fordonen på marknaden. Elbussar är en viktig del för att klara målet om fossilfria transporter till 2030.

Utöver bussarna ska Göteborg även testa eldrivna lastbilar och sopfordon inom ramen för ElectriCity. Det är inte bara klimatmässiga fördelar med de nya, tunga elfordonen. Det blir även en annan ljudbild i staden.

– Man vinner ljudmässigt med elfordon. Det blir tystare linjetrafik, och det blir möjligt att utnyttja gatuutrymmet mer effektivt genom att t.ex. distribuera gods nattetid, säger Anders Johansson.

Rekommenderat

Transport

Svensk-franska synergier till grön batteriproduktion

Artikel
För att klara omställningen i transportsektorn krävs det gröna batterier. Här kan Europa gå i täten med Sverige i framkant. Batteriproduktion är också en av delarna i det svensk-franska samarbetet för innovation ...
Transport

Podtaxin siktar in sig på företags-marknaden

Elmopeder
Uppstickaren i Stockholms taxivärld – Bzzt – med sina trehjuliga små podar i Stockholm city utvecklar sin verksamhet under hösten. Nu satsar Bzzt på att få fler företag på kundlistan.

Senaste

Energiförsörjning

Med fokus på morgondagens elsystem

Artikel

Den brådskande klimatfrågan, nya spelregler på elmarknaden och lastutjämning med hjälp av datacenter. Det var några av de ämnen som diskuterades när Power Circle, på uppdrag av Energimyndigheten och ihop med Forum …

Klimat

”Tänk två gånger innan du konsumerar”

Artikel

Tidningen Aktuell Hållbarhet utser varje år 33 hållbarhetstalanger under 33 år att hålla ögonen på. En av de som finns med på årets lista är Energimyndighetens Aleh Kliatsko. För Energivärlden berättar han …

Forskning

Gotland – pilot för förnybart energisystem

Artikel

Gotland kan komma att användas som pilot i omställningen till ett förnybart energisystem i Sverige. Som ett led i detta har Vattenfall, på uppdrag av Energimyndigheten, genomfört en förstudie om hur mer …