Energimyndighetens plattform för inspiration, fördjupning och dialog

Lätt för upplänningar att göra klimaträtt

10 000 upplänningar ska under det kommande året minska sina koldioxidutsläpp med upp till tio procent. Det är åtminstone målet för en kampanj som går under namnet Klimatlätt. En app, inspiration och tillgång till klimatsmarta lösningar ska göra det lätt för alla som deltar att göra mer hållbara val i vardagen.

Uppdaterad: 2019-03-14 Publicerad: 2019-03-12

Text: Per Westergård Bild: Eugenio Marongiu/Mostphotos

Enligt Världsnaturfonden är Uppsala kommun ”Årets globala klimatstad” år 2018. En utmärkelse de har fått med motiveringen att staden arbetar ambitiöst, innovativt och med vetenskapligt satta mål.

I en ny kampanj som har fått namnet Klimatlätt hoppas kommunen att 10 000 personer, som antingen bor, eller pendlar in till, Uppsala län ska minska sina koldioxidutsläpp med fem till tio procent.

Satsningen är ett av omkring 50 olika projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Viable Cities. Förutom Uppsala kommun är Chalmers, Göteborgs universitet, Region Uppsala, Sensus, Studiefrämjandet, Svalna, Svenska kyrkan och Uppsalahem engagerade i projektet.

Linnea Haeggström, kampanjledare för Klimatlätt

– För att klara klimatutmaningarna behövs en omställning av hela samhället. Vi kommer inte kunna stoppa klimatförändringarna enbart genom att fokusera på vad vi gör på individnivå, men alla kan vara med och bidra till att skynda på klimatomställningen. Att minska utsläppen från konsumtionen är ett steg på vägen, säger Klimatlätts kampanjledare Linnea Haeggström.

Vägen dit går via aktiviteter på social medier, seminarier, studiecirklar och aktiviteter typ klädbytardagar. Även länets energi- och klimatrådgivare kommer att ha en viktig roll.

Den egentliga motorn i projektet är en app som har utvecklats av webb-företaget Svalna. Genom att använda olika datakällor, allt från energideklarationen från det hus man bor i till bilens utsläpp och sedan kombinera med en del egna uppskattningar kommer deltagarna att kunna beräkna sin egen klimatpåverkan från boende, mat, resor och shopping.

– Det kommer även att vara möjligt att koppla appen till sitt bankkonto som då analyserar och kategoriserar all transaktionsdata. Gör man det kommer allt man handlar att räknas om till ton koldioxid, säger Linnea Haeggström.

Det kommer även att vara möjligt att sätta upp mål och få skräddarsydda tips om vad man kan göra för att minska sina utsläpp.

– Det är först när vi börjar mäta det egna klimatavtrycket som vi förstår hur vi kan minska vår påverkan genom olika konsumtionsval, som att äta mer gröna proteiner och välja tåget framför flyget. Genom att anta olika åtaganden i appen går det att se vilka förändringar som har störst effekt och det blir lättare att göra rätt prioriteringar, säger Linnea Haeggström.

I appen kan man även skapa grupper. Vänner, kollegor eller grannar kan gå ihop och sätta gemensamma mål och utmana andra grupper att leva mer klimatsmart.

Fakta

Viable Cities

Viable Cities är Sveriges hittills största satsningar kring smarta och hållbara städer. Programmet ska bidra till forskning och innovation inom området och är ett led i arbetet för att nå de svenska energi- och klimatmålen och stärka förutsättningarna för en hållbar tillväxt.

Programmet leds av KTH och samlar ett 50-tal aktörer från flera olika forskningsfält, näringsliv, offentlig verksamhet och civilsamhälle. Viable Cities startade 2017 och kommer att pågå till 2029. Finansiärerna Energimyndigheten, Vinnova och Formas har gemensamt investerat 1 miljard kronor i programmet.

– Vi vet att det är många i Sverige som är engagerade i och oroade över klimatförändringarna. Den här kampanjen kommer förhoppningsvis att bidra till att undanröja barriärer och göra det lättare för dem att göra kloka val i vardagen. I förlängningen hoppas vi kunna skapa normförändringar som gör hållbara livsstilar mer attraktiva, säger Linnea Haeggström.

Även företag och organisationer ska involveras i projektet. De kan delta genom att erbjuda sina anställda och medlemmar att minska sina utsläpp och leva mer klimatsmart med appen som hjälp. Det kommer även att vara möjligt att arrangera tävlingar mellan olika avdelningar inom ett företaget för att se vilka som kan pressa ned de egna koldioxidutsläppen mest. Eller utmana andra företag i en kamp om vem som är klimatbäst.

– Vi vet att många av dem som kommer ut på arbetsmarknaden idag, speciellt unga, väljer företag som tar klimatfrågan på allvar och har ett aktivt klimatarbete. Det här blir då en möjlighet för företagen att visa vad de gör för att underlätta för medarbetare och kunder att leva mer hållbart.

Kampanjen kommer att dra igång i samband med att Uppsala kommun arrangerar en klimatvecka i slutet av mars, en arena för det gemensamma hållbarhetsarbetet.

– Under klimatveckan kommer vi synas på ett antal klimatstationer runt om i stan. Kampanjen Klimatlätt kommer sedan att pågå i ett år men vi hoppas att den lever vidare även efter det. Därför ser vi gärna att andra städer inspireras av det vi gör och att de startar liknande kampanjer, säger Linnea Haeggström.

Senaste