Inspiration, fördjupning och dialog från Energimyndigheten

Här är Sveriges bästa elbilskommun

Gävle är ett föredöme när det gäller att stödja utvecklingen av elbilar. Därför har kommunen nu fått ta emot Laddguldet 2017.

Uppdaterad: 2017-12-29 Publicerad: 2017-09-12

Text: Johan Wickström Bild: Gävle Energi

Redan 1997 köpte Gävle kommun in sin första elbil. Sedan dess har kommunen satsat konsekvent på att stödja utvecklingen av elbilar och laddinfrastruktur.

Nu kan man skörda frukterna av det långsiktiga arbetet: den 5 september fick kommunen ta emot Laddguldet, som delas ut till bästa elbilskommun, det vill säga den kommun som ger bäst förutsättningar för laddfordon.

– Vi är väldigt glada och överraskade. Vi var stolta bara över att bli nominerade, säger Anders Holmsten, chef för Energitjänster på Gävle Energi.

Till årsskiftet är kommunens mål att ha 220 laddplatser på 110 laddstolpar.

– Det här har möjliggjorts genom Klimatklivet, där vi fått stöd för våra investeringar. Vi vill underlätta för Gävleborna att ladda sin elbilar. Än så länge är laddningen gratis också. I genomsnitt handlar det om 5-7 kWh per laddning för våra semiladdare.

Intresset för elbilar i Gävle har ökat, enligt Anders Holmsten, men däremot har man ingen statistik över utvecklingen annat än att tillväxten i landet är 60 procent för det senaste året. I kommunens fordonsflotta är det dock fossilfritt som gäller: idag finns 104 rena elbilar och 87 gasbilar.

– Kommunens fordon ska vara fossilfria till 2020 enligt vårt miljöstrategiska program. I Gävle Energi har vi princip redan nått det målet.

Nästa steg för Gävle Energi är att ta fram en bra och enkel produkt för hemmaladdning. Men innan dess ska man sätta upp de fem laddstolpar som man nu fått i pris för utmärkelsen.

– Vi skojade lite och sa att vi kanske skulle skicka dem till en kommun som inte har några laddstationer. Men skämt åsido, vi planerar att eventuellt sätta dem i ett av våra ytterområden för att påskynda förtätningen i kommunen, säger Anders Holmsten.

Andra platsen i Laddguldet gick till Östersund, som under lång tid varit ett föredöme när det gäller elbilar, medan Falun knep tredjepriset. Övriga nominerade kommuner var Jönköping, Kalmar och Stockholm som alla delar på fjärde platsen.

Det är första året priset delas ut och initiativtagarna är Fores, Fortum Charge & Drive, tidningen Elbilen, Power Circle, Klimatkommunerna och 2030-sekretariatet.

Rekommenderat

Forskning

Högaktuell konferens om energirelaterad transportforskning

Transportforskning
Måndagen den 11 mars är sista dagen att anmäla sig till Energimyndighetens nationella konferens Energirelaterad fordonsforskning i Göteborg den 1-2 april. – Vi väntar närmare 300 besökare. Årets upplaga är högaktuell med ...

Senaste

Energiförsörjning

El från spillvärme lockar tunga investerare

Forskning

Svenska Climeons innovation omvandlar spillvärme till el. Nu har den tunga investeringsfonden Breakthrough Energy Ventures (BEV) beslutat att satsa på bolaget. Energimyndigheten har länge stöttat Climeon med affärs- och teknikutveckling.

Forskning

Högaktuell konferens om energirelaterad transportforskning

Transportforskning

Måndagen den 11 mars är sista dagen att anmäla sig till Energimyndighetens nationella konferens Energirelaterad fordonsforskning i Göteborg den 1-2 april. – Vi väntar närmare 300 besökare. Årets upplaga är högaktuell med …

Effektivisering

Tre snabba frågor till pristagaren Egil Öfverholm

Energieffektivisering

I år delades ”Hederspriset för energieffektivisering” ut för första gången. Pristagare är ingen mindre än Egil Öfverholm, före detta medarbetare på Energimyndigheten.