Inspiration, fördjupning och dialog från Energimyndigheten

Här är Sveriges bästa elbilskommun

Gävle är ett föredöme när det gäller att stödja utvecklingen av elbilar. Därför har kommunen nu fått ta emot Laddguldet 2017.

Uppdaterad: 2017-12-29 Publicerad: 2017-09-12

Text: Johan Wickström Bild: Gävle Energi

Redan 1997 köpte Gävle kommun in sin första elbil. Sedan dess har kommunen satsat konsekvent på att stödja utvecklingen av elbilar och laddinfrastruktur.

Nu kan man skörda frukterna av det långsiktiga arbetet: den 5 september fick kommunen ta emot Laddguldet, som delas ut till bästa elbilskommun, det vill säga den kommun som ger bäst förutsättningar för laddfordon.

– Vi är väldigt glada och överraskade. Vi var stolta bara över att bli nominerade, säger Anders Holmsten, chef för Energitjänster på Gävle Energi.

Till årsskiftet är kommunens mål att ha 220 laddplatser på 110 laddstolpar.

– Det här har möjliggjorts genom Klimatklivet, där vi fått stöd för våra investeringar. Vi vill underlätta för Gävleborna att ladda sin elbilar. Än så länge är laddningen gratis också. I genomsnitt handlar det om 5-7 kWh per laddning för våra semiladdare.

Intresset för elbilar i Gävle har ökat, enligt Anders Holmsten, men däremot har man ingen statistik över utvecklingen annat än att tillväxten i landet är 60 procent för det senaste året. I kommunens fordonsflotta är det dock fossilfritt som gäller: idag finns 104 rena elbilar och 87 gasbilar.

– Kommunens fordon ska vara fossilfria till 2020 enligt vårt miljöstrategiska program. I Gävle Energi har vi princip redan nått det målet.

Nästa steg för Gävle Energi är att ta fram en bra och enkel produkt för hemmaladdning. Men innan dess ska man sätta upp de fem laddstolpar som man nu fått i pris för utmärkelsen.

– Vi skojade lite och sa att vi kanske skulle skicka dem till en kommun som inte har några laddstationer. Men skämt åsido, vi planerar att eventuellt sätta dem i ett av våra ytterområden för att påskynda förtätningen i kommunen, säger Anders Holmsten.

Andra platsen i Laddguldet gick till Östersund, som under lång tid varit ett föredöme när det gäller elbilar, medan Falun knep tredjepriset. Övriga nominerade kommuner var Jönköping, Kalmar och Stockholm som alla delar på fjärde platsen.

Det är första året priset delas ut och initiativtagarna är Fores, Fortum Charge & Drive, tidningen Elbilen, Power Circle, Klimatkommunerna och 2030-sekretariatet.

Rekommenderat

Transport

Svensk-franska synergier till grön batteriproduktion

Artikel
För att klara omställningen i transportsektorn krävs det gröna batterier. Här kan Europa gå i täten med Sverige i framkant. Batteriproduktion är också en av delarna i det svensk-franska samarbetet för innovation ...
Transport

Podtaxin siktar in sig på företags-marknaden

Elmopeder
Uppstickaren i Stockholms taxivärld – Bzzt – med sina trehjuliga små podar i Stockholm city utvecklar sin verksamhet under hösten. Nu satsar Bzzt på att få fler företag på kundlistan.

Senaste

Forskning

Gotland – pilot för förnybart energisystem

Artikel

Gotland kan komma att användas som pilot i omställningen till ett förnybart energisystem i Sverige. Som ett led i detta har Vattenfall, på uppdrag av Energimyndigheten, genomfört en förstudie om hur mer …

Transport

Svensk-franska synergier till grön batteriproduktion

Artikel

För att klara omställningen i transportsektorn krävs det gröna batterier. Här kan Europa gå i täten med Sverige i framkant. Batteriproduktion är också en av delarna i det svensk-franska samarbetet för innovation …

Effektivisering

Programmet som hjälper fastighetsägarna att effektivisera

Fastigheter

Boende- och byggsektorn står för en dryg tredjedel av Sveriges energianvändning. Och det finns stora möjligheter att effektivisera. För att främja och snabba på den här utvecklingen stödjer forsknings- och innovationsprogrammet E2B2 …