Energimyndighetens plattform för inspiration, fördjupning och dialog

Flygande elbåt minskar energiförbrukningen

Fritidsbåtar är bland de mest energikrävande transportmedlen. Förklaringen är enkel, vattnet spjärnar emot. Företaget Candela har hittat en lösning på problemet, istället för att plöja genom vågorna flyger deras elbåt över dem.
Energimyndigheten har stöttat projektet som nu väcker uppmärksamhet jorden runt.

Uppdaterad: 2020-05-18 Publicerad: 2020-04-09

Text: Per Westergård Bild: Per Westergård

Först känns allt som vanligt, möjligen är båten lite mer svårstyrd när den lämnar hamnen. Men så snart vi har kommit ut på öppet vatten trycker Teodor Hällestrand, produktchef för företaget Candela, på gasen och ett par sekunder senare lyfter sig båten upp ur vattnet och börjar flyga fram över vågorna.

– Viktigare ändå är att den drar betydligt mindre energi när den slipper det motstånd som vattnet ger. Skillnaden blir tydlig om du tittar här på displayen, säger han samtidigt som han pekar ett digitalt sjökort som även anger den aktuella energiförbrukningen.

Den visar på 0,75 kWh per sjömil, och det oavsett om båten går i fem eller 20 knop.

– Att båten använder lika mycket energi vid låg som hög fart blir begripligt om du tänker dig att du först drar en tung träkälke längs en grusväg och sedan byter ut den mot en lätt skrinda med hjul, säger Gustav Hasselskog som både har utvecklat konceptet bakom elbåten och som nu är vd för Candela Speed Boat.

Fakta

Elbåten är 25 fot lång

Företaget Candela Speed Boat förstlingsverk är en sju meter, 25 fot, lång motorbåt av daycruiser-typ utrustad med ett batteri på 44 kWh. Räckvidd vid 20 – 25 knop är cirka 50 sjömil, drygt 92 kilometer. Full laddning tar cirka 12 timmar från ett vanligt vägguttag.

Det vacuminjicerade skrovet i kolfiber liksom däcket tillverkas i fabriken på Lidingö, som är Sveriges enda elbåtsfabrik. Här görs även slutmontering med all elektronik, tekniska system och inredningsdetaljer.

De omkring 600 000 båtar som vi svenskar idag äger, och oftast bara använder någon enstaka vecka på sommaren, släppte enligt Naturvårdsverket, 2017 ut 174 000 ton koldioxid. Det kan jämföras med inrikesflyget som samma år släppte ut 553 000 ton koldioxid. Samtidigt har båtmotorer en dålig förbränning och obefintlig katalytisk avgasrening vilket leder till att omkring en tredjedel av tillförd bensin passerar rak igenom motorn och ut i det omgivande vattnet.

Andra fördelar är att båten blir behagligare att åka i. Medan andra båtar hoppar och studsar fram genom vågorna, och därmed även de som åker med, förblir allt stilla på den flygande elbåten. Och det även när vågorna är mer än en meter höga.

Förklaringen till att båten flyger går inte att se, och knappt ens förstå, så länge den ligger kvar i hamnen. Det är först när den kommer upp i fart som man ser att båten bärs fram av tre långa ben med bärplan som fötter. En teknik som har anor tillbaka till mitten av 1800-taler och i grund och botten liknar den som flygplan använder.

I och med att vattnet inte längre bromsar båten minskar effektbehovet med omkring 80 procent. Det gör att företaget Candelas sju meter långa daycruiser kan ta sig omkring tio landmil innan den måste laddas.

Teodor Hällestrand, produktchef för Candela, demonstrerar elbåten som flyger fram över vågorna.

Att elbåten Candela överhuvudtaget finns beror på att Gustav Hasselskog var så uttråkad på sitt tidigare jobb som vd på ett kemiföretag. Istället längtade han efter var att få ta sig an en rejäl teknisk utmaning samtidigt som han vill göra något som gjorde världen lite bättre.

– Under en tid var jag ofta ute i skärgården, där började jag fundera på varför det inte fanns några elbåtar. Och varför en mindre båt kan dra mer än 15 gånger så mycket bensin som en personbil.

Efter en tid funderade kom han fram till att lösningen på problemet måste vara att lyfta upp båten ovan vågorna. Frågan var bara hur! Lösningen blev instabila bärplan som kontrolleras av avancerad teknik.

– När jag efter mycket möda hade knäckt det problemet ställdes jag inför ett val om jag skulle bygga båten i kolfiber, ett lätt men dyrt material, eller förse båten med större batterier. Svaret på den frågan är, åtminstone hittills, att det lönar sig att lägga pengar på att minska vikten.

I ett relativt tidigt skede i utvecklingen valde Energimyndigheten att ge företaget Candela Speed Boat ett stöd på 4.9 miljoner kronor. Tanken var att de på så sätt skulle kunna få hjälp att ta fram en prototyp och få ut en första båt till kund.

Andreas Stubelius, Energimyndigheten.

– Vi såg att bilparken elektrifieras i snabb takt men att det inte fanns någon motsvarande utveckling för fritidsbåtar. Därför var Candelas idé om att kombinera en elmotor med bärplansteknik så spännande, säger Andreas Stubelius på Energimyndigheten.

Att lösningen var helt ny och oprövad var inget hinder för stöd, snarare tvärtom.

– Vi gillar stora transformativa steg, och det är exakt det vi ska göra. Att stödja projekt som syftar till att göra en bensinmotor en procent bättre är inte vår uppgift.

Enligt Gustav Hasselskog var stödet viktigt. Dels för att de på så sätt kunde färdigställa en första båt, dels psykologiskt. Att någon trodde på deras djärva idé övertygade dem om att de var något på spåret.

Än så länge är den höga kostnaden, en enda båt kostar närmare två miljoner kronor, ett hinder för ett verkligt kommersiellt genombrott.

– Vi har minskat produktionskostnaden med omkring 800 000 kronor för de båtar som vi tillverka nu jämfört med tidigare. Men mer måste till om vi ska nå vårt mål att utmana bensinbåtarna på allvar.

Att den Lidingöbyggda båten just nu är extremt dyr är inte något problem, menar Andras Stubelius.

– Nyskapande produkter är alltid dyra i början. Se bara på Tesla, de lanserade en dyr elbil vilket i sin tur ledde till att det satte fart på utvecklingen. Förhoppningsvis kommer det Candela nu gör att sätta fart på andra båttillverkare. Då har vårt stöd fått de ringar på vattnet som vi vill skapa.

Rekommenderat

Transport

Eltruckarna framgångsrika trots arktisk kyla

Gruvtransport
2018 inledde Boliden ett pilotprojekt med elektrifierade transporter i gruvan Aitik i Norrbotten. Nu har det lyckade pilotprojektet utvärderats, och resulterat i att systemet i Aitik byggs ut.
Transport

Stor potential att minska utsläpp med elvägar

Transport
Elvägar kan minska beroendet av fossila bränslen och Sverige ligger i framkant. Två tekniker för direktöverföring av el till tunga lastbilar har med framgång testats på allmänna vägar utanför Sandviken och vid ...

Senaste