Energimyndighetens plattform för inspiration, fördjupning och dialog

Eldrivna truckar ska kapa gruvans utsläpp

Att transportera 70 miljoner ton berg upp från gruvan drar mycket diesel. Nu ska Boliden elektrifiera några av truckarna i koppargruvan Aitik i ett pilotprojekt. Fullt utbyggd kan projektet minska Sveriges koldioxidutsläpp med 0,15 procent.

Uppdaterad: 2018-03-19 Publicerad: 2018-02-23

Text: Johan Wickström Bild: Stefan Berg, Boliden

I Aitikgruvan – Europas största dagbrott, beläget utanför Gällivare – kör ett 30-tal dieseldrivna truckar upp 100 000 ton malm, per dygn. Det är totalt 70 miljoner ton berg som ska upp ur gruvan varje år.

För Boliden står dessa gruvtransporter för en stor del av företagets koldioxidutsläpp. Därför har företaget startat ett pilot- och demonstrationsprojekt för att elektrifiera gruvtransporterna i Aitik.

Konkret handlar det om att bygga en teststräcka på 700 meter med samma teknik som på våra järnvägar, det vill säga ett kontaktledningsnät som truckarna är kopplade till med strömavtagare på taket. På denna sträcka ska fyra specialanpassade truckar köra, vilket beräknas spara 800 kubikmeter diesel per år.

– Dieseldrivna transporter är den dominerade källan för växthusgasutsläpp i vår verksamhet. Dessutom påverkar utsläppen den lokala arbetsmiljön negativt. Elektrifiering är den teknik vi ser som bäst lämpad för att minska vårt dieselberoende, säger Jonas Ranggård, ansvarig för energiprogrammet inom Boliden gruvor.

Företaget påbörjade förberedelserna för projektet 2017 tillsammans med ett par andra industriella partner, till exempel ABB, samt Chalmers som ska undersöka effekterna av systemet. Under hösten lämnade Boliden in en ansökan till Energimyndigheten, som stödjer projektet med drygt 9,7 miljoner kronor (av den totala summan på 39,7 miljoner kronor).

– Det finns en väldigt stor potential i detta. Fullt utbyggd kan denna satsning reducera de totala svenska koldioxidutsläppen med 0,15 procent. Det här projektet ligger också väl i linje med våra satsningar på elvägar där Sverige ligger i framkant, säger Peter Kasche, handläggare på Energimyndigheten och fortsätter:

– Det här projektet passar också bra ihop med våra satsningar på batteriforskning, till exempel Northvolts anläggning. Utvinning av koppar står för en stor del av utsläppen i batteriproduktionen.

Idag används eldrivna gruvtruckar endast i ett fåtal gruvor i Afrika.

– Men en av utmaningarna här är att hantera denna teknik i vårt nordiska kalla klimat. En annan utmaning är att bygga elvägar på underlag som inte är fasta och som kan variera i höjd på grund av snö, säger Peter Kasche.

 

Så här kommer den elektrifierade transportsträckan i Aitikgruvan se ut.

Truckarna som finns i Aitikgruvan är hybridmodeller där dieselmotorn producerar el för framdrivningen av fordonet. Det betyder att truckarna är relativt enkla att bygga om för ren eldrift. Men det är många utmaningar ändå.

– De största utmaningarna är den miljö vi ska hantera. Både klimatmässigt med snö och kyla, men även att samsas med den pågående gruvdriften. Sedan är det naturligtvis stora utmaningar att få alla tekniska system att fungera tillsammans, och med en hög tillförlitlighet, konstaterar Peter Palo som är projektledare för installationen.

Om allt går enligt plan driftsätts provsträckan hösten 2018. Vad blir då nästa steg om detta projekt blir lyckat?

– Vår plan är att bygga ut tekniken successivt under ett antal år med start i de ramper där det största tonnaget kommer att transporteras. Det är där vi har största vinsterna av utsläpp och den högsta kostnadsbesparingen. Parallellt kommer fler truckar att byggas om för att kunna hantera transportbehovet på de elektrifierade ramperna, säger gruvchefen Erik Jänkänpää.

Rekommenderat

Transport

Allt fler positiva till laddfordon

Elbilar
Antalet laddfordon i Sverige har flerdubblats bara under de senaste åren. Inställningen är fortsatt positiv, men nu behövs en ökad kunskap för att fler ska ställa om till ett laddfordon.
Transport

Eldrivna mopedbilar intar Stockholm

Elmopeder
En svärm av små eldrivna mopedbilar har intagit Stockholm. Det är den nya taxiverksamheten Bzzt som bokstavligt talat rullat ut sin affärsidé – snabb och billig innerstadstaxi, helt utan avgaser.
Transport

Så kan utsläppen från batteriproduktionen minska

Batterier
Förnybar el i produktionsprocessen och bättre koll på återvinningen. De är två faktorer som kan minska koldioxidutsläppen från tillverkningen av fordonsbatterier. Det visar en ny rapport som IVL tagit fram på uppdrag ...
Transport

Kina köper svenska bränsleceller

Bränsleceller
Det svenska bränslecellsföretaget PowerCell har fått en order på drygt 200 miljoner kronor från det kinesiska bolaget Wuhan Tiger. Bränslecellerna ska initialt användas i bussar och lastbilar på den kinesiska marknaden.
Transport

Första steget mot fossilfria transporter

Fossilfritt
Energimyndigheten har tillsammans med fem andra myndigheter i uppdrag att ta fram en plan för omställning av transportsektorn till fossilfrihet. I april ska förslaget lämnas till regeringen.
Transport

Elbåten som lyfter

Elbåtar
Candela Speed Boat utvecklar eldrivna bärplansbåtar – tysta, utsläppsfria och med större räckvidd än existerande elbåtar.
Transport

Sandviken satsar på vätgas

Vätgas
Sverige ligger inte i framkant när det gäller vätgasfordon. Men i Sandviken jobbar kommunen och näringslivet tillsammans för att snabba på utvecklingen. 
Transport

Johanna vill stoppa bilnormen

Mobilitet
Sätt ett slutår för fossilslukande bilar. Gröna Bilisters ordförande. Johanna Grant efterlyser en tydligare målstyrning i politiken.

Senaste