Energimyndighetens plattform för inspiration, fördjupning och dialog

Eldrivna truckar ska kapa gruvans utsläpp

Att transportera 70 miljoner ton berg upp från gruvan drar mycket diesel. Nu ska Boliden elektrifiera några av truckarna i koppargruvan Aitik i ett pilotprojekt. Fullt utbyggd kan projektet minska Sveriges koldioxidutsläpp med 0,15 procent.

Uppdaterad: 2018-03-19 Publicerad: 2018-02-23

Text: Johan Wickström Bild: Stefan Berg, Boliden

I Aitikgruvan – Europas största dagbrott, beläget utanför Gällivare – kör ett 30-tal dieseldrivna truckar upp 100 000 ton malm, per dygn. Det är totalt 70 miljoner ton berg som ska upp ur gruvan varje år.

För Boliden står dessa gruvtransporter för en stor del av företagets koldioxidutsläpp. Därför har företaget startat ett pilot- och demonstrationsprojekt för att elektrifiera gruvtransporterna i Aitik.

Konkret handlar det om att bygga en teststräcka på 700 meter med samma teknik som på våra järnvägar, det vill säga ett kontaktledningsnät som truckarna är kopplade till med strömavtagare på taket. På denna sträcka ska fyra specialanpassade truckar köra, vilket beräknas spara 800 kubikmeter diesel per år.

– Dieseldrivna transporter är den dominerade källan för växthusgasutsläpp i vår verksamhet. Dessutom påverkar utsläppen den lokala arbetsmiljön negativt. Elektrifiering är den teknik vi ser som bäst lämpad för att minska vårt dieselberoende, säger Jonas Ranggård, ansvarig för energiprogrammet inom Boliden gruvor.

Företaget påbörjade förberedelserna för projektet 2017 tillsammans med ett par andra industriella partner, till exempel ABB, samt Chalmers som ska undersöka effekterna av systemet. Under hösten lämnade Boliden in en ansökan till Energimyndigheten, som stödjer projektet med drygt 9,7 miljoner kronor (av den totala summan på 39,7 miljoner kronor).

– Det finns en väldigt stor potential i detta. Fullt utbyggd kan denna satsning reducera de totala svenska koldioxidutsläppen med 0,15 procent. Det här projektet ligger också väl i linje med våra satsningar på elvägar där Sverige ligger i framkant, säger Peter Kasche, handläggare på Energimyndigheten och fortsätter:

– Det här projektet passar också bra ihop med våra satsningar på batteriforskning, till exempel Northvolts anläggning. Utvinning av koppar står för en stor del av utsläppen i batteriproduktionen.

Idag används eldrivna gruvtruckar endast i ett fåtal gruvor i Afrika.

– Men en av utmaningarna här är att hantera denna teknik i vårt nordiska kalla klimat. En annan utmaning är att bygga elvägar på underlag som inte är fasta och som kan variera i höjd på grund av snö, säger Peter Kasche.

 

Så här kommer den elektrifierade transportsträckan i Aitikgruvan se ut.

Truckarna som finns i Aitikgruvan är hybridmodeller där dieselmotorn producerar el för framdrivningen av fordonet. Det betyder att truckarna är relativt enkla att bygga om för ren eldrift. Men det är många utmaningar ändå.

– De största utmaningarna är den miljö vi ska hantera. Både klimatmässigt med snö och kyla, men även att samsas med den pågående gruvdriften. Sedan är det naturligtvis stora utmaningar att få alla tekniska system att fungera tillsammans, och med en hög tillförlitlighet, konstaterar Peter Palo som är projektledare för installationen.

Om allt går enligt plan driftsätts provsträckan hösten 2018. Vad blir då nästa steg om detta projekt blir lyckat?

– Vår plan är att bygga ut tekniken successivt under ett antal år med start i de ramper där det största tonnaget kommer att transporteras. Det är där vi har största vinsterna av utsläpp och den högsta kostnadsbesparingen. Parallellt kommer fler truckar att byggas om för att kunna hantera transportbehovet på de elektrifierade ramperna, säger gruvchefen Erik Jänkänpää.

Rekommenderat

Transport

Årets julklapp kan få ordentlig snurr

Elcykel
Årets julklapp blir elcykeln. Valet reflekterar svenska konsumenters ökande medvetenhet om klimat. Regeringens förslag om att införa en premie för köp av elcykel från och med 2018 lär inte minska intresset.
Transport

Industrin laddar för gröna batterier

Batterier
Batterier har en nyckelroll i omställningen av transportsektorn. Men för att tekniken ska bli ännu mer miljövänlig krävs bättre återvinning. Läs del tre av artiklarna från Energirelaterad fordonskonferens i Göteborg.
Transport

Sverige tar täten med elvägar

Elväg
Sverige ligger långt fram när det gäller utvecklingen av elvägar. I juni 2016 invigdes världens första elväg för lastbilar, utanför Sandviken. Erfarenheterna är överlag positiva och nu planeras för en förlängning av ...
Transport

Snabb utveckling för laddbilar i Sverige

Elbilar
Försäljningen av laddfordon ökar successivt i Sverige tack vare kraftfulla styrmedel, både internationella och lokala. Nu utökas även antalet laddningspunkter i Sverige för att matcha utvecklingen, och här ligger Stockholm långt fram.
Transport

Studenternas solelsbil korsar Australien

Solceller
17 studenter på Mälardalens högskola har byggt en bil som enbart drivs med solceller. I oktober korsar bilen Australien i tävlingen Bridgestone World Solar Challenge – 300 mil från nord till syd.
Transport

”Jag äter lunch medan jag laddar”

Elbilar
Elbilarna börjar på allvar att ta sig in i taxibolagens fordonsflottor. Men ännu kvarstår såväl praktiska som ekonomiska utmaningar. Vi åkte ett varv genom Stockholm med Taxi Stockholms förare Azad Hassan, som ...
Transport

Här är Sveriges bästa elbilskommun

Elbilar
Gävle är ett föredöme när det gäller att stödja utvecklingen av elbilar. Därför har kommunen nu fått ta emot Laddguldet 2017.
Transport

Fler eldrivna bussar på Göteborgs gator

Elbilar
Genom samverkansprojektet Electricity rullar sedan två år tillbaka tio eldrivna bussar på linje 55 i Göteborgs stad. Nu förlängs testperioden till 2020 samtidigt som antalet bussar ska bli fler.
Transport

Intercitylog ska effektivisera transporterna

Samtransport
Genom att samtransportera återvinningsmaterial och gods som fraktas till och från kontorsbyggnader i Stockholm hoppas staden kunna minska antalet tunga fordon och samtidigt bidra till energieffektivisering.

Senaste