Energimyndighetens plattform för inspiration, fördjupning och dialog

Eldrivna mopedbilar intar Stockholm

En svärm av små eldrivna mopedbilar har intagit Stockholm. Det är den nya taxiverksamheten Bzzt som bokstavligt talat rullat ut sin affärsidé – snabb och billig innerstadstaxi, helt utan avgaser.

Uppdaterad: 2017-12-29 Publicerad: 2017-06-12

Text: Maria Odeh Bild: Bzzt

— Vi tror att användarna väljer Bzzt istället för vanlig biltaxi i första hand för att det är smidigt och billigt. Våra priser gör det möjligt för alla att åka taxi. Men också för att man kan resa bekvämt och billigt utan att göra det på miljöns bekostnad, såklart, säger Per Nyrenius, marknadschef på Bzzt.

Den som vill använda tjänsten beställer sin resa genom företagets app. Appen fungerar också som taxameter under färden, och ser till att pengarna dras automatiskt när resan är slut.

Konceptet blev snabbt uppskattat efter lanseringen i Stockholm. Redan under premiärveckan laddades appen ner av 10 000 användare, och Bzzt kämpar med att få ut taxipodar till alla som beställt resor utan alltför lång väntetid.

De hittills 18 elmopeder som ingår i Stockholmsflottan laddas i ett garage i Vasastan. När trafiken peakar behövs ungefär lika många fordon inne på laddning som ute på stan. När batteriet börjar ta slut byter föraren till en nyladdad pod och ger sig ut på stan igen.

Hållbarhetsambitionerna omfattar även arbetsförhållandena. För varje pod som tagits i bruk har tre nya heltidstjänster blivit möjliga. Förarna har fasta anställningar och omfattas av ett kollektivavtal.

Foto: Bzzt

Det tog flera års hårt slit av utveckling, testkörningar och samarbeten innan Bzzt var ett tillräckligt färdigslipat koncept för att köra igång på riktigt. Per Nyrenius är övertygad om att taxipodarna kommer att bli ett bestående fenomen i Stockholms stadsbild, även när temperaturen sjunker.

— Vi tror att det kommer att funka bra. Tekniskt är det inga problem, de här fordonen är testkörda på vintern under tuffa förhållanden och vi utrustar dem med vinterhjul när det behövs. Och så har vi väderskydd på sidorna som håller regn, snö och vind borta. Vi tittar också på en lösning med en liten värmefläkt som höjer temperaturen i kupén med några grader. Genomsnittsresan med oss är cirka 2 kilometer, så kraven på passagerarkomfort är inte riktigt lika höga som vid längre resor, säger han.

Nu vill grundarna bakom Bzzt utöka verksamheten till 200 nästa år, och även ta sig in på Göteborgsmarknaden. Finansieringen för att klara av detta görs genom crowdfunding, det vill säga små andelsköp från många delägare. Hittills har omkring 850 personer nappat på erbjudandet.

Rekommenderat

Transport

Flygande elbåt minskar energiförbrukningen

Energisnålt
Fritidsbåtar är bland de mest energikrävande transportmedlen. Förklaringen är enkel, vattnet spjärnar emot. Företaget Candela har hittat en lösning på problemet, istället för att plöja genom vågorna flyger deras elbåt över dem.

Senaste

Transport

Flygande elbåt minskar energiförbrukningen

Energisnålt

Fritidsbåtar är bland de mest energikrävande transportmedlen. Förklaringen är enkel, vattnet spjärnar emot. Företaget Candela har hittat en lösning på problemet, istället för att plöja genom vågorna flyger deras elbåt över dem.