Energimyndighetens plattform för inspiration, fördjupning och dialog

Elbåten som lyfter

Candela Speed Boat utvecklar eldrivna bär­plansbåtar – tysta, utsläppsfria ­­och med större räckvidd än existerande elbåtar.

Uppdaterad: 2017-12-27 Publicerad: 2017-01-22

Text: Anders Wikberg Bild: Candela Speed Boat

Idén till Candela Speed Boat fick ­vd:n Gustav Hasselskog när han funderade på skill­naden i bränsleförbrukning mellan bilar och båtar.

Gustav Hasselskog, vd, Candela Speed Boat.

– Min bil drog 0,6 liter milen, medan båten krävde nära två liter för en sjömil, eller runt 10 liter milen.

Gustav Hasselskog är civilingenjör och hade i många år ledande positioner i näringslivet. 2014 sade han upp sig och grundade Candela Speed Boat.

– Det kändes lite lustigt i början att ägna ­dagarna åt att sitta med sin laptop hemma vid köksbordet, medger han

På nätet har han tagit kontakt med Europas ledande utvecklare av bärplans- och kolfiberkonstruktioner, propellrar och styrsystem. Han har även hittat en ­elmotor på 67 hästkrafter som väger 12 kilo och ett batteri på 300 kilo.

– På tolv timmar laddas båten i ett vanligt 16 ampere-­uttag. Med en 3-faskabel tar det bara fyra timmar.

Båten är 7,5 x 2,5 meter, går 60 sjömil (drygt 11 landmil) på en laddning och har 40 knop som toppfart.

– Priset har vi inte bestämt än, men med nära noll i driftkostnad är den väldigt billig i längden.

Fakta

Candela Speed Boat

Grundades: 2014.
Antal anställda: 5.
Affärsidé: Utvecklar el­­-drivna, delvis radarstyrda bärplansbåtar i kolfiber med extra stor räckvidd.

Båten har en frigång på 80 centimeter, bärplanen sköts elektroniskt av radarstyrda höjdinställare. ­Bärplansbåtar har funnits i över 100 år, men ansetts omoderna.

– Teknikutvecklingen har gett dem en renässans. Styrsystemen har blivit mer avancerade och i dag kan vi bygga med ultralätt kolfiber, exemplifierar Gustav Hasselskog.

Båten passar bäst i skärgårdar och sjöar, men trivs sämre bland höga havsvågor.

– I många sjöar i Europa och USA är dieselbåtar ­eller båtar över viss motorstyrka förbjudna. Där passar vår båt perfekt.

Candela Speed Boat har redan fått ett 40-tal förhandsbeställningar, varav ungefär varannan från Sverige. Trots att de, frånsett ett YouTube-klipp, inte lagt en enda krona på marknadsföring.

I slutet av 2017 ska produktionen inledas, i Sverige, Tyskland eller Turkiet, eventuellt med EU-stöd. Under hösten 2016 gav Energimyndigheten ett affärsutvecklingsstöd i form av bidrag mot royalty på 4,9 miljoner kronor.

– Vi planerar för massproduktion. Man måste vara optimist, konstaterar Gustav Hasselskog.

Rekommenderat

Transport

Flygande elbåt minskar energiförbrukningen

Energisnålt
Fritidsbåtar är bland de mest energikrävande transportmedlen. Förklaringen är enkel, vattnet spjärnar emot. Företaget Candela har hittat en lösning på problemet, istället för att plöja genom vågorna flyger deras elbåt över dem.

Senaste

Klimat

Negativa utsläpp – för en klimatpositiv framtid

Koldioxidlagring

Det räcker inte med att vi sänker våra koldioxidutsläpp för att begränsa den globala uppvärmningen. Det krävs också att vi utvecklar tekniker som kan leda till negativa utsläpp.