Energimyndighetens plattform för inspiration, fördjupning och dialog

”Det är väldigt uppenbart hur stor påverkan batterier har på hela samhället”

Utvecklingen av batterier har förändrat vår tillvaro och lagt grunden för ett trådlöst och fossilfritt samhälle. Nu har det lätta och laddningsbara litiumjonbatteriet hamnat i rampljuset sedan en trio belönats med Nobelpriset i kemi för sin utveckling.

Uppdaterad: 2019-10-23 Publicerad: 2019-10-23

Text: Jonas Bergkvist Bild: Energimyndigheten och Johan Jarnestad/The Royal Swedish Academy of Sciences

Energimyndighetens expert Greger Ledung gläds åt utnämningen.

– Det här har vi väntat på ett antal år, jag hoppas att det här kan göra att allmänkunskapen kring litiumjonbatterier blir bättre, säger han.

Litiumjonbatterier används i dag i allt från mobiltelefoner till bärbara datorer och elbilar. Det kan också lagra stora mängder energi från sol- och vindkraft, och möjliggör ett fossilfritt samhälle.

Greger Ledung

Grunden till litiumjonbatteriet arbetade en av pristagarna, Stanley Whittingham, med redan under oljekrisen på 1970-talet. Det utmynnade till slut – via John Goodenoughs genombrott 1980 – i att japanen Akira Yoshino skapade det första kommersiellt gångbara litiumjonbatteriet 1985 och som nådde marknaden 1991.

Energivärlden ringde upp Greger Ledung, sakkunnig inom batteriforskning på Energimyndigheten, för att prata om vikten av att dessa tre innovatörer nu tilldelats Nobelpriset för sina upptäckter.

Var det väntade pristagare?

– Det här var väldigt väntat. Det här har vi väntat på i ett antal år och pratat mycket om. Det blir ju väldigt uppenbart nu hur stor påverkan batterier har på hela samhället och hur viktiga deras upptäckter är. Nobelpriset står på något sätt för hur olika vetenskapliga upptäckter har byggts vidare på varandra och hittat sin tillämpning.

Fakta

Nobelpristagarna

Kungl. Vetenskapsakademien beslutade 9 oktober att utdela Nobelpriset i kemi 2019 till:
John B. Goodenough, född 1922 (97 år) i Jena, Tyskland. Fil.dr 1952 vid The University of Chicago, USA. Virginia H. Cockrell Chair in Engineering vid The University of Texas at Austin, USA.
Stanley Whittingham, född 1941 (77 år) i Storbritannien. Fil.dr 1968 vid Oxford University, Storbritannien. Distinguished Professor vid Binghamton University, State University of New York, USA (vars upptäckt/uppställning som han fick priset för är det som illustreras i toppen av artikeln).
Akira Yoshino, född 1948 (71 år) i Suita, Japan. Fil.dr 2005 vid Osaka University, Japan. Honorary Fellow, Asahi Kasei Corporation, Tokyo, Japan och professor vid Meijo University, Nagoya, Japan.

Vad kan det här betyda för den fortsatta utvecklingen av batterier?

– Jag hoppas att det här kan göra att det uppmärksammas på flera nivåer och att det bidrar till att sätta fokus på och höja medvetenheten kring batterier och hur viktiga de är för vår framtid. Kemi var för många kanske mest något jobbigt och svårt i skolan och kunskapen om batterier sträckte sig då till att man stoppade i dem i en ficklampa, säger Ledung och fortsätter:

– Ska vi hjälpas åt och utveckla det här behöver vi fler som är duktiga och det hjälper förstås till om allmänkunskapen blir bättre.

Han menar att det inte är någon överdrift att säga att litiumjonbatterier har förändrats folks tillvaro.

– Det har det ju absolut gjort. Och i framtiden är det inte bara inom energiområdet. Elektrifierat flyg ses som en möjlighet framöver liksom olika medicinska applikationer.

Men det är inom transportsektorn de stora stegen inom utvecklingen kommer att tas den närmaste framtiden.

– Det är nästa sak vi ser där batterier kommer att förändra våra liv väldigt mycket. Utvecklingen knackar redan på dörren och det har ju börjat hända, men det är bara början.

Batteriet har även en stor betydelse för övrig elektrifiering av samhället, med bland annat industriella applikationer.

– Här finns det flera svenska företag, kanske främst Atlas Copco, som helt och hållet håller på att elektrifiera gruvorna med hjälp av batteriteknik. Det är sådana saker som inte är lika synliga för gemene man, vi tänker mest på det när vi ser en Tesla på gatan.

– Men det är ett sådant momentum just nu kring elektrifiering och det är verkligen läge att trappa upp de här satsningarna, avslutar Greger Ledung.

Senaste