Energimyndighetens plattform för inspiration, fördjupning och dialog

Aitikbanan i drift: ”Ett väldigt lyckat projekt”

Bolidens projekt med att driva gruvtransport via en elväg i Aitikgruvan utanför Gällivare har drivits genom en pilotfas sedan i höstas. Kylan och energiförsörjningen har varit stora utmaningar för det unika projektet som ser ut att bli en succé för klimatet.
– I full drift kommer hela Sveriges totala koldioxidutsläpp minska rejält tack vare de eldrivna truckarna, säger Bolidens projektledare Rikard Mäki.

Uppdaterad: 2019-04-29 Publicerad: 2019-04-29

Text: David Berg Bild: Mats Hillblom och Catrine Johansson-Lantto

Aitikgruvan är Sveriges största koppardagbrott. Från den transporteras årligen omkring 70 miljoner ton berg. Det görs med hjälp av 30–40 gigantiska truckar, med hjul som mäter fyra meter i diameter, och trafikerar sträckor ned till nästan 500 meters djup dygnet runt. De största truckarna lastar 310 ton och har en totalvikt på 570 ton. Det är några av dem Boliden testar att transportera via en elektrifierad väg.

Aitikbanan är den första i sitt slag som drivs i arktiskt klimat. Just kylan har varit den största utmaningen att hantera. Dels handlar det om elektriciteten för att rent kraftmässigt kunna ersätta diesel i truckar som slukar omkring 400 liter i timmen. Dels är väglaget ett bekymmer eftersom det blir mycket snö och grus. Det innebär också att höjdskillnaderna längs med vägen varierar en hel del under året. Därför behövde strömavtagarna, länken mellan fordonet och kontaktledningen, konstrueras för att vara flexibla.

– Sedan vi började köra lite färre passager har pilotdriften varit väldigt lyckad. På teststräckan roterar man mellan fyra truckar men kör bara med maximalt två åt gången under trolleybanan, så där är inte energiförsörjningen ett så stort problem ännu, säger projektledaren Rikard Mäki.

Bilden togs i samband med invigning av trolleybanan 12 april i år. Från vänster Jonas Ranggård, ansvarig för Bolidens energiprogram, Robert Andrén, generaldirektör Energimyndigheten, Karolina Skog, riksdagledamot och tidigare miljöminister, Rémy Kolessar, chef för Forskning och innovation Energimyndigheten och Rikard Mäki, projektledare och forskningskoordinator Boliden.

På konferensen Energirelaterad Fordonsforskning, som Energimyndigheten arrangerade i Göteborg i början av april, redovisade Rikard Mäki det senaste från projektet.

Till att börja med kommer en sträcka på 700 meter att testas. Därefter planerar man att bygga ut systemet successivt under de kommande åren. Boliden vill framförallt minska koldioxidutsläppen.

Dieseltruckarna som används idag genererar mycket stora växthusgasutsläpp. Eftersom batterier skulle ta för stor plats i truckarna och det finns begränsad tillgång på förnybar diesel, som dessutom har högre klimatpåverkan än eldrift, var en elväg med strömavtagare ett bra alternativ.

– Vi kommer att minska hela Sveriges koldioxidutsläpp med 0,15 procent när allt i Aitikgruvan är i full drift, säger Rikard Mäki.

De eldrivna truckarna tillverkas av Caterpillar som varit med under hela processen. Först testades systemet på en provbana innan man började konstruera elvägssystemet i Aitikgruvan. För att genomföra detta krävdes ombyggnation av truckarna.

Vi kommer att minska hela Sveriges koldioxidutsläpp med 0,15 procent

Det har också varit en del jobb med att få mjukvaran att fungera, framförallt vad gäller säkerhetsfunktioner.

– Man stöter ju alltid på saker man inte kunnat förutse på förhand när man genomför stora projekt. Vi har dock varit väl förberedda och generellt tycker jag det gått bättre än väntat, säger Rikard Mäki.

Energimyndigheten beviljade för ett drygt år sedan 9,7 miljoner kronor till projektet som beräknades kosta totalt 37 miljoner. Det kommer i slutändan att bli lite dyrare än så, men den kostnaden står Boliden för.

I september 2019 har pilotsträckan varit trafikerad i ett år och då kommer en större utvärdering göras av Boliden tillsammans med de övriga involverade aktörerna, bland annat ABB och Eitech.

– Vi kommer sedan genomföra förstudier om nya sträckor att bygga ut och besluta vad som blir nästa steg, säger Rikard Mäki.
Om projektet till slut bedöms som lyckat kan det bli aktuellt att bygga liknande banor på flera håll i världen.

Rekommenderat

Transport

Smarta takluftriktaren ska sänka lastbilsutsläppen

Transport
Linköpingsföretaget Rumblestrip vill göra transportbranschen – och samhället – en tjänst. Deras intelligenta takluftriktare skulle kunna leda till stora bränslebesparingar – och kraftigt minskade koldioxidutsläpp.
Forskning

Verktyg gör det möjligt att planera hållbarhet

Hållbarhetsverktyg
Att nya bostadsområden påverkar miljön är självklart, men hur och var de byggs gör skillnad. För att få bättre klarhet utvecklar Göteborgsregionen nu ett hållbarhetsverktyg.
Forskning

Högaktuell konferens om energirelaterad transportforskning

Transportforskning
Måndagen den 11 mars är sista dagen att anmäla sig till Energimyndighetens nationella konferens Energirelaterad fordonsforskning i Göteborg den 1-2 april. – Vi väntar närmare 300 besökare. Årets upplaga är högaktuell med ...
Transport

Svensk-franska synergier till grön batteriproduktion

Gröna batterier
För att klara omställningen i transportsektorn krävs det gröna batterier. Här kan Europa gå i täten med Sverige i framkant. Batteriproduktion är också en av delarna i det svensk-franska samarbetet för innovation ...
Transport

Podtaxin siktar in sig på företags-marknaden

Elmopeder
Uppstickaren i Stockholms taxivärld – Bzzt – med sina trehjuliga små podar i Stockholm city utvecklar sin verksamhet under hösten. Nu satsar Bzzt på att få fler företag på kundlistan.
Transport

Nu rullar eldrivna ledbussar i Göteborg

Electricity
Nu växlar projektet ElectriCity i Göteborg upp ytterligare en växel. Från och med den 25 juni kommer två nya ledbussar att testas på en del av linje 16.

Senaste