Inspiration, fördjupning och dialog från Energimyndigheten

Aitikbanan i drift: ”Ett väldigt lyckat projekt”

Bolidens projekt med att driva gruvtransport via en elväg i Aitikgruvan utanför Gällivare har drivits genom en pilotfas sedan i höstas. Kylan och energiförsörjningen har varit stora utmaningar för det unika projektet som ser ut att bli en succé för klimatet.
– I full drift kommer hela Sveriges totala koldioxidutsläpp minska rejält tack vare de eldrivna truckarna, säger Bolidens projektledare Rikard Mäki.

Uppdaterad: 2019-04-29 Publicerad: 2019-04-29

Text: David Berg Bild: Mats Hillblom och Catrine Johansson-Lantto

Aitikgruvan är Sveriges största koppardagbrott. Från den transporteras årligen omkring 70 miljoner ton berg. Det görs med hjälp av 30–40 gigantiska truckar, med hjul som mäter fyra meter i diameter, och trafikerar sträckor ned till nästan 500 meters djup dygnet runt. De största truckarna lastar 310 ton och har en totalvikt på 570 ton. Det är några av dem Boliden testar att transportera via en elektrifierad väg.

Aitikbanan är den första i sitt slag som drivs i arktiskt klimat. Just kylan har varit den största utmaningen att hantera. Dels handlar det om elektriciteten för att rent kraftmässigt kunna ersätta diesel i truckar som slukar omkring 400 liter i timmen. Dels är väglaget ett bekymmer eftersom det blir mycket snö och grus. Det innebär också att höjdskillnaderna längs med vägen varierar en hel del under året. Därför behövde strömavtagarna, länken mellan fordonet och kontaktledningen, konstrueras för att vara flexibla.

– Sedan vi började köra lite färre passager har pilotdriften varit väldigt lyckad. På teststräckan roterar man mellan fyra truckar men kör bara med maximalt två åt gången under trolleybanan, så där är inte energiförsörjningen ett så stort problem ännu, säger projektledaren Rikard Mäki.

Bilden togs i samband med invigning av trolleybanan 12 april i år. Från vänster Jonas Ranggård, ansvarig för Bolidens energiprogram, Robert Andrén, generaldirektör Energimyndigheten, Karolina Skog, riksdagledamot och tidigare miljöminister, Rémy Kolessar, chef för Forskning och innovation Energimyndigheten och Rikard Mäki, projektledare och forskningskoordinator Boliden.

På konferensen Energirelaterad Fordonsforskning, som Energimyndigheten arrangerade i Göteborg i början av april, redovisade Rikard Mäki det senaste från projektet.

Till att börja med kommer en sträcka på 700 meter att testas. Därefter planerar man att bygga ut systemet successivt under de kommande åren. Boliden vill framförallt minska koldioxidutsläppen.

Dieseltruckarna som används idag genererar mycket stora växthusgasutsläpp. Eftersom batterier skulle ta för stor plats i truckarna och det finns begränsad tillgång på förnybar diesel, som dessutom har högre klimatpåverkan än eldrift, var en elväg med strömavtagare ett bra alternativ.

– Vi kommer att minska hela Sveriges koldioxidutsläpp med 0,15 procent när allt i Aitikgruvan är i full drift, säger Rikard Mäki.

De eldrivna truckarna tillverkas av Caterpillar som varit med under hela processen. Först testades systemet på en provbana innan man började konstruera elvägssystemet i Aitikgruvan. För att genomföra detta krävdes ombyggnation av truckarna.

Vi kommer att minska hela Sveriges koldioxidutsläpp med 0,15 procent

Det har också varit en del jobb med att få mjukvaran att fungera, framförallt vad gäller säkerhetsfunktioner.

– Man stöter ju alltid på saker man inte kunnat förutse på förhand när man genomför stora projekt. Vi har dock varit väl förberedda och generellt tycker jag det gått bättre än väntat, säger Rikard Mäki.

Energimyndigheten beviljade för ett drygt år sedan 9,7 miljoner kronor till projektet som beräknades kosta totalt 37 miljoner. Det kommer i slutändan att bli lite dyrare än så, men den kostnaden står Boliden för.

I september 2019 har pilotsträckan varit trafikerad i ett år och då kommer en större utvärdering göras av Boliden tillsammans med de övriga involverade aktörerna, bland annat ABB och Eitech.

– Vi kommer sedan genomföra förstudier om nya sträckor att bygga ut och besluta vad som blir nästa steg, säger Rikard Mäki.
Om projektet till slut bedöms som lyckat kan det bli aktuellt att bygga liknande banor på flera håll i världen.

Rekommenderat

Senaste

Transport

Vinnande företag som förändrar vardagsresandet

Mobilitet

Energimyndighetens globala innovationstävling Sustainable Mobility Challenge har avgjorts. Tre starka vinnare som stack ut med sina idéer om att förändra vardagsresandet har utsetts. En av dessa är svenska ÅF Infrastructure.