Inspiration, fördjupning och dialog från Energimyndigheten

Vätgasstationen i Mariestad ska drivas med solel

Hösten 2018 ska vätgasstationen i Mariestad fyllas på med lokalt producerad och förnybar vätgas. En ny solcellspark ska stå för produktionen.

Uppdaterad: 2018-01-12 Publicerad: 2018-01-12

Text: Johan Wickström Bild: Harald Bouma

Mariestad satsar på att utveckla förnybara energilösningar och kommunen är också ett internationellt modellområde för hållbar samhällsutveckling. Som ett led i detta satsar kommunen bland annat på vätgaslösningar.

I januari 2017 invigdes en vätgasstation i kommunen (Sveriges femte station), intill E20, som en del i en vätgaskorridor mellan Göteborg och Stockholm.

Fakta

Mariestad – ett internationellt modellområde

Unesco har utsett Mariestad till ett biosfärområde, det vill säga ett internationellt modellområde för hållbar samhällsutveckling. Till modellområdet knyts projektet Test- och demonstrationsplats Mariestad där kommunen tillsammans med företag, akademi och myndigheter utvecklar hållbara transport- och energilösningar som testas i skarp miljö.

Det nya energisystemet ingår i delprojektet HydrogenVillage, som också innefattar Mariestads vätgastankstation. Stationen ägs av Mariestads kommun och det kommunala energibolaget VänerEnergi ansvarar för driften.

I december blev det klart att stationen ska kompletteras med en produktionsanläggning för vätgas.  En ny solcellspark ska stå klar hösten 2018 och det är energin härifrån som ska användas för att producera vätgasen.

Bakom satsningen står förutom kommunen det lokala energibolaget VänerEnergi samt företaget Nilsson Energy, som ska bygga anläggningen.

– Att vara först i världen med en vätgasmack som tankas av solen känns naturligtvis roligt och viktigt, säger Hans-Olof Nilsson, grundare och delägare i Nilsson Energy, vars affärsidé är att bygga självförsörjande energisystemlösningar.

Överskottet ifrån solcellsparken kan användas för elproduktion och matas ut på elnätet.

– Vätgas är ett utmärkt medium för långtidslagring av energi. Det är både ekonomiskt och tryggt, säger Harald Brouma, projektkoordinator på VänerEnergi.

Satsningen på vätgasstationen finansieras till största delen av EU-projekt och Västragötalandsregionen och till en mindre del av Mariestads kommun.

Rekommenderat

Transport

Nu rullar eldrivna ledbussar i Göteborg

Electricity
Nu växlar projektet ElectriCity i Göteborg upp ytterligare en växel. Från och med den 25 juni kommer två nya ledbussar att testas på en del av linje 16.
Transport

Europa kraftsamlar för att ta täten i batteriracet

Batterier
Europa ska ta täten i den globala batteriproduktionen. Nu samordnar industrier runt om i EU sina insatser genom hela värdekedjan – från gruva till återvinning. I potten: en årlig marknad på 250 ...

Senaste

Klimat

Rekordstor satsning på fossilfritt stål

Fossilfritt

Satsningen på fossilfritt stål, HYBRIT, skalas upp ordentligt. Nu ska två pilotanläggningar byggas för totalt 1,4 miljarder kronor. Energimyndigheten står för en dryg tredjedel av kostnaden.

Förnybart

”Trappa ned solcellsstödet successivt”

Krönika

En successiv utfasning av solcellsstöden och enklare regelverk. Det krävs för att solcellsmarknaden ska fortsätta ha en hållbar tillväxt, skriver Johan Lindahl, talesperson för Svensk Solenergi.

Transport

Nu rullar eldrivna ledbussar i Göteborg

Electricity

Nu växlar projektet ElectriCity i Göteborg upp ytterligare en växel. Från och med den 25 juni kommer två nya ledbussar att testas på en del av linje 16.