Inspiration, fördjupning och dialog från Energimyndigheten

Vätgasstationen i Mariestad ska drivas med solel

Hösten 2018 ska vätgasstationen i Mariestad fyllas på med lokalt producerad och förnybar vätgas. En ny solcellspark ska stå för produktionen.

Uppdaterad: 2018-01-12 Publicerad: 2018-01-12

Text: Johan Wickström Bild: Harald Bouma

Mariestad satsar på att utveckla förnybara energilösningar och kommunen är också ett internationellt modellområde för hållbar samhällsutveckling. Som ett led i detta satsar kommunen bland annat på vätgaslösningar.

I januari 2017 invigdes en vätgasstation i kommunen (Sveriges femte station), intill E20, som en del i en vätgaskorridor mellan Göteborg och Stockholm.

Fakta

Mariestad – ett internationellt modellområde

Unesco har utsett Mariestad till ett biosfärområde, det vill säga ett internationellt modellområde för hållbar samhällsutveckling. Till modellområdet knyts projektet Test- och demonstrationsplats Mariestad där kommunen tillsammans med företag, akademi och myndigheter utvecklar hållbara transport- och energilösningar som testas i skarp miljö.

Det nya energisystemet ingår i delprojektet HydrogenVillage, som också innefattar Mariestads vätgastankstation. Stationen ägs av Mariestads kommun och det kommunala energibolaget VänerEnergi ansvarar för driften.

I december blev det klart att stationen ska kompletteras med en produktionsanläggning för vätgas.  En ny solcellspark ska stå klar hösten 2018 och det är energin härifrån som ska användas för att producera vätgasen.

Bakom satsningen står förutom kommunen det lokala energibolaget VänerEnergi samt företaget Nilsson Energy, som ska bygga anläggningen.

– Att vara först i världen med en vätgasmack som tankas av solen känns naturligtvis roligt och viktigt, säger Hans-Olof Nilsson, grundare och delägare i Nilsson Energy, vars affärsidé är att bygga självförsörjande energisystemlösningar.

Överskottet ifrån solcellsparken kan användas för elproduktion och matas ut på elnätet.

– Vätgas är ett utmärkt medium för långtidslagring av energi. Det är både ekonomiskt och tryggt, säger Harald Brouma, projektkoordinator på VänerEnergi.

Satsningen på vätgasstationen finansieras till största delen av EU-projekt och Västragötalandsregionen och till en mindre del av Mariestads kommun.

Rekommenderat

Transport

Gröna testpiloter spred kunskap på Gotland

El-och gasbilar
150 personer sökte och fyra kallades. För ett halvår sedan började testpiloterna i Ratta Grönt. Nu utvärderar Region Gotland hur projektet har påverkat användandet och ...
Transport

Årets julklapp kan få ordentlig snurr

Elcykel
Årets julklapp blir elcykeln. Valet reflekterar svenska konsumenters ökande medvetenhet om klimat. Regeringens förslag om att införa en premie för köp av elcykel från och ...
Transport

Industrin laddar för gröna batterier

Batterier
Batterier har en nyckelroll i omställningen av transportsektorn. Men för att tekniken ska bli ännu mer miljövänlig krävs bättre återvinning. Läs del tre av artiklarna ...

Senaste

Transport

Gröna testpiloter spred kunskap på Gotland

El-och gasbilar

150 personer sökte och fyra kallades. För ett halvår sedan började testpiloterna i Ratta Grönt. Nu utvärderar Region Gotland hur projektet har påverkat användandet och …

Forskning

På jakt efter nya affärslösningar

HUB2017

I ena ringhörnan: etablerade storföretag i jakt på nya lösningar och idéer. I den andra: innovativa startupföretag som söker kapital och marknader. Följ med till …

Effektivisering

9 hoppfulla trender i energiomställningen

Fossilfritt

Sverige ska bli fossilfritt till 2045 är regeringens mål. Och vi har kommit en bra bit på väg, visar en ny rapport från Fossilfritt Sverige.