Inspiration, fördjupning och dialog från Energimyndigheten

Munstycket som minskar vattenanvändningen med 98 procent

Genom att omvandla vattenstrålar till vattendimma kan det svenska cleantechföretaget Altered kapa vattenanvändningen i vanliga kranar med 98 procent. Efter att ha vunnit tävlingen Nordic Cleantech Open i våras vänder företaget nu blickarna mot den globala marknaden.

Uppdaterad: 2018-08-09 Publicerad: 2018-08-09

Text: Jonas Lannering Bild: Altered

När vinnarna i Nordic Cleantech Open utsågs i slutet av maj knep det svenska företaget Altered förstapriset. Med produkten Altered:Nozzle har det svenska startupföretaget skapat en produkt som har potentialen att minska vattenförbrukningen för alla kranar med 98 procent.

Hur gick det till och hur ska man lyckas nå ut på en global marknad med bara några få anställda? Vi tar det från början.

Efter några år i reklambranschen och som marknadschef var Johan Nihlén intresserad av att åter dra på sig entreprenörshatten. Under en middag frågade därför Johan sin svärfar Kaj Mickos om han inte hade några intressanta idéer på lager. Det hade han. Tillsammans med designern Mikael Abbhagen startade trion kort därefter Altered med målet att ta fram produkter som gör stor skillnad för miljön, med så liten inverkan på människors vardagsliv som möjligt.

– Kaj Mickos berättade om ett munstycke han hade skissat på som kunde minska vattenförbrukningen i vanliga kranar med 98 procent, samtidigt som det gick utmärkt att använda kranen för att exempelvis tvätta händerna. Vi insåg direkt att det kunde bli en viktig produkt om vi lyckades träffa rätt, säger Johan Nihlén, vd och grundare för Altered.

Teamet bakom Altered:Nozzle: Mikael Abbhagen, Kaj Mickos samt företagets vd Johan Nihlén.

Tekniken bakom företagets första produkt, Altered:Nozzle, bygger på en av Kaj Mickos patent, där ett litet munstycke placeras på kranen och finfördelar vattenstrålen till en vattendimma. Vattendimman förbrukar betydligt mindre vatten, samtidigt som det fungerar lika bra att tvätta händerna i strålen. Genom att vrida på munstycket släpper det igenom mer vatten om man exempelvis vill fylla på ett vattenglas. Kaj Mickos fick idén efter Energimyndighetens innovationsrace i Shanghai 2010.

Under tiden som trion utvecklade prototypen för Altered:Nozzle deltog de i ett antal innovationstävlingar. I september 2016 sökte de finansiering via crowdfundingplattformen Kickstarter. Målet var att få in 250 000 kronor och de som deltog i kampanjen fick ett munstycke i utbyte.

– Det var jobbigt de första dagarna av kickstarterkampanjen. Sen plötsligt såg vi att en amerikansk viralsajt hade delat en film om vår produkt som idag fått över 50 miljoner visningar och efter det gick allting fort. När kickstarterkampanjen var över hade vi fått in beställningar för nästan 5 miljoner kronor, berättar Johan Nihlén.

Vi hamnade väldigt rätt i vår tajming. Vattenbrist är en jätteviktig fråga i exempelvis västra USA, i Mellanöstern och i Indien.

Sedan dess har det gått snabbt framåt för det svenska cleantechföretaget. När Energivärlden träffar Johan Nihlén på kontoret i centrala Stockholm i början av sommaren kommer han direkt från ett telefonsamtal med återförsäljare från Pakistan och efter vår intervju måste han tala med sina partners i USA. Det är tydligt att det finns en global efterfrågan för Altereds produkter.

– Vi hamnade väldigt rätt i vår tajming. Vattenbrist är en jätteviktig fråga i exempelvis västra USA, i Mellanöstern och i Indien. Samtidigt finns stora energivinster med vår produkt eftersom vattenförbrukningen kräver enorma mängder energi i pump- och reningsanläggningar. Hela världen knackade på dörren så vi riktade oss snabbt mot en global marknad, berättar Johan Nihlén.

Sedan starten 2016 har man hunnit växa till sex personer. Men det är fortfarande inte tillräckligt för att effektivt kunna leverera till en global marknad. Därför satsar man i hög utsträckning på att sprida produkten tillsammans med partners.

Fakta

Altered

Affärsidé: Utveckla högkvalitativa produkter som gör skillnad för miljön, med så liten inverkan på människors vardagsliv som möjligt. Första produkten är ett munstycke till kranar som minskar vattenförbrukningen med 98 procent.

Produktion: Tillverkning i Täby kyrkby, strax utanför Stockholm. Montering i Tallinn.

Startår: 2016.

Anställda: 6 personer.

– Vi är fortfarande ett litet startupföretag baserat i Stockholm. Bara att hantera en global förfrågan är omöjligt för oss och att hitta effektiva flöden för distribution och logistik är självklart stora utmaningar. Vi satsar istället på att försöka hitta rätt partners som kan hjälpa oss med detta, säger Johan Nihlén.

När Ikea knackade på dörren och visade intresse för Altereds produkter var det därför inte så mycket att fundera på för Johan Niléhn och hans kollegor. Ett samarbete tog form där Ikea får använda patentet för att skapa en egen liknande produkt, Misteln, som beräknas lanseras på samtliga Ikeas marknader under 2019.

– Det tycker vi är jättebra. De har storleken och musklerna för att vår idé ska kunna spridas över hela världen. Under tiden fortsätter vi att utveckla nya produkter. Vi har bara börjat, säger Johan Nihlén.

Rekommenderat

Effektivisering

Energimyndighetens energismarta kontor

Energieffektivisering
Solceller på taket, smarta fönster och närvarostyrd ventilation. Energimyndigheten lever som man lär och satsar på att kontoret ska bli maximalt energieffektivt.
Effektivisering

Coop bytte 30 000 lysrör efter utmaningen

Belysningsutmaningen
En mängd svenska företag och organisationer antog utmaningen att byta ut sin gamla belysning. Till exempel Coop som bytt 30 000 lysrör och sparat 21 miljoner kWh på kuppen. Nu sammanfattar Energimyndigheten ...
Effektivisering

Så klarar svensk industri energi-utmaningen

NCEW
Svensk industri har en nyckelroll för att klara energiomställningen. Både genom att effektivisera sina egna processer och genom att bidra till att bygga hållbara produkter och lösningar. Under Nordic Clean Energy Week ...

Senaste

Transport

Podtaxin siktar in sig på företags-marknaden

Elmopeder

Uppstickaren i Stockholms taxivärld – Bzzt – med sina trehjuliga små podar i Stockholm city utvecklar sin verksamhet under hösten. Nu satsar Bzzt på att få fler företag på kundlistan.

Förnybart

Solceller blir standard på Riksbyggens nya fastigheter

Solceller

Alla nyproducerade bostadsfastigheter, såväl hyres- som bostadsrätter, ska ha solcellsanläggningar som standard. Den policyn har Riksbyggen antagit. Men bolaget har inte satt något mål och ramar för hur stor satsningen blir.