Inspiration, fördjupning och dialog från Energimyndigheten

”Jag äter lunch medan jag laddar”

Elbilarna börjar på allvar att ta sig in i taxibolagens fordonsflottor. Men ännu kvarstår såväl praktiska som ekonomiska utmaningar. Vi åkte ett varv genom Stockholm med Taxi Stockholms förare Azad Hassan, som inte tänker gå tillbaka till bensinbil i första taget.

Uppdaterad: 2017-10-02 Publicerad: 2017-10-02

Text: Maria Odeh Bild: Susanna Sköld, Taxi Stockholm

– Tystare, skönare att köra och mer miljövänligt.

Så sammanfattar taxiföraren Azad Hassan sitt första minne bakom ratten på en elbil. Han kör taxi åt Taxi Stockholm och köpte sin första eltaxibil, en Tesla Model S, i september 2015. Bara ett par månader senare utökade han sitt företag med en likadan till.

Azad Hassan har varit yrkesverksam chaufför sedan 1998 och haft miljöintresset med sig genom hela sin karriär.

– Jag körde Taxi Stockholms fjärde första biogasbil. Jag funderade länge på att gå över till elbil innan jag gjorde det, och fick mycket positiv input från engagerade kunder jag pratat med.

Azad Hassan, förare för Taxi Stockholm. Foto: Susanna Sköld.

Azad Hassan, förare för Taxi Stockholm. Foto: Susanna Sköld.

Idag cirkulerar 13 Tesla-bilar i och kring huvudstaden under Taxi Stockholms flagg. Taxi Stockholm satte målet om att ha 50 elbilar i sin fordonsflotta 2016. Riktigt så många har det ännu inte hunnit bli, men ambitionerna kvarstår. Förutom elbilarna så ingår andra miljöbilar i flottan idag, så som biogasbilar och hybridbilar.

Själva miljöargumentet är ett tungt vägande incitament, men precis som andra företag som vill använda elbilar i sin näringsverksamhet så är utmaningen att få ihop den ekonomiska kalkylen. Bilarna är dyra att köpa in, och den som vill köra åt Taxi Stockholm får bara använda sin bil i max sex år.

– Taxi Stockholm har höga krav på komfort, säkerhet och annat. Det är få elbilar som når upp till den prestanda som taxiverksamhet på heltid kräver. Av Teslas modeller är det bara Model S som är godkänd att använda inom företaget, förklarar Azad Hassan medan bilen nästan ljudlöst rullar fram genom Stockholms innerstad.

 

Tesla model S. Foto: Taxi Stockholm.

Tesla model S. Foto: Taxi Stockholm.

Men som en del i en större fordonsflotta går kalkylen ändå ihop. Många företag har resepolicys som säger att de anställda ska välja miljöbilar för sina tjänsteresor, så Azad Hassan får en stor del av sina resor bokade i förväg istället för att behöva leta körningar ute på stan. Även bland privatkunder är just Teslan en attraktiv bil som många är nyfikna på att få ett tillfälle att åka i. Azad Hassan fäller med ett knapptryck undan det rejäla takfönstret för att demonstrera en av de egenskaper som imponerar även på den mest luttrade taxiresenären.

 

Räckvidden räcker med god marginal för ett genomsnittligt arbetspass, som brukar sluta på cirka 35 mils körning.

Elbilar behöver inte heller lika tät service eftersom det är färre rörliga delar. En annan viktig faktor i lönsamhetskalkylen är de förtursförmåner som erbjuds till miljöbilar.

– Vi tjänar mycket tid på förturen som vi har vid taxiuppställningsplatserna på Arlanda. När jag körde bensinbil kunde jag få vänta mellan cirka 50–70 minuter på att få en körning från Arlanda. Idag väntar jag aldrig mer än cirka 10 minuter.

Fakta

95 procent av vagnparken är miljöbilar

  • Nästan hela Taxi Stockholms vagnpark, 95 procent av de totalt 1 600 bilarna, är redan idag miljöbilar, de flesta drivs med biogas.
  • 2014 satte Taxi Stockholm in de två första elbilarna i taxitrafik som ett test och ökade antalet till dagens nio under 2015.
  • Elbilen Nissan Leaf testades under en utvärderingsperiod, men idag används bara Tesla Model S i flottan, totalt 13 stycken.

 

Hur står sig då en elbil en dag ute på fältet jämfört mot en traditionell bensinbil?

Bättre än många kanske tror, menar Hassan Azad. Räckvidden ligger på cirka 40 mil för en fulladdad Tesla Model S. Det räcker med god marginal för ett genomsnittligt arbetspass, som brukar sluta på cirka 35 mils körning.

– Laddningen tar ungefär en timme i Teslas egna laddstolpar, och 30 minuter längre i andra stolpar, berättar han och visar i bilens färddator var laddstationerna finns runt omkring i Stockholm och om de är lediga för tillfället. Stationerna på kartan lyser rött för att markera att de är inom räckvidd för bilen med dess aktuella batteristatus.

– Jag planerar in laddningen så att jag kan gå och träna eller ta lunch samtidigt. Det hade såklart gärna fått gå lite snabbare att ladda, men det är egentligen inget problem för mig idag.

”Vi tillåter upp till 50 elbilar”

– Kommer det en modell som motsvarar våra krav på komfort, hållbarhet och ekonomi för åkerierna kommer den tillåtas att köpa i Taxi Stockholm. Det vi har beslutat sedan 2015 är att tillåta upp till 50 elbilar i vår bilflotta. Avgränsningen bygger på en bedömning av tillgången till snabbladdning, som är avgörande för om det är möjligt för våra åkerier att nå en ekonomisk hållbarhet, säger Natalia Santos, pressansvarig på Taxi Stockholm.

Azad Hassan får ekonomin i sin verksamhet att gå ihop, men menar att lönsamheten för yrkesförare med elbilar inte är tillräckligt bra ännu. På önskelistan står både teknisk vidareutveckling och politiska styrmedel.

Det har inte satsats tillräckligt mycket politiskt på att få ut elbilar på vägarna i Sverige, särskilt inte på företagsnivå. Man får idag 40 000 kronor i stöd för miljöbilsköp. En elbil kostar runt 1 miljon kronor i inköp, det blir en ganska liten rabatt. Men Norgemodellen (ingen skatt på fordon med nollutsläpp) vore kanske något för Sverige?

Även om elbilens intåg i åkeribranschen går sakta, så går det framåt. Azad Hassan räknar med att inom en överskådlig framtid kunna köpa in ytterligare två elbilar av samma modell.

– Jag har beställt en Model 3 att köra privat också. Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till att köra bensinbil igen.

Läs också

Förnybart

Tre röster om Gotlands omställning

Energiomställning
Omställningen är en satsning som omfattar hela det gotländska samhället och aktörer i en rad olika sektorer. Energivärlden träffade tre aktörer för att höra hur ...
Förnybart

Gotland blir pilotområde i energiomställningen

Energisystem
Ett hundraprocentigt förnybart energisystem. Gotland blir pilotområde i energiomställningen och Energimyndigheten arbetar nu med planen för hur det ska gå till. Projektledaren Mattias Eriksson berättar ...