Inspiration, fördjupning och dialog från Energimyndigheten

Här är Sveriges bästa elbilskommun

Gävle är ett föredöme när det gäller att stödja utvecklingen av elbilar. Därför har kommunen nu fått ta emot Laddguldet 2017.

Uppdaterad: 2017-12-29 Publicerad: 2017-09-12

Text: Johan Wickström Bild: Gävle Energi

Redan 1997 köpte Gävle kommun in sin första elbil. Sedan dess har kommunen satsat konsekvent på att stödja utvecklingen av elbilar och laddinfrastruktur.

Nu kan man skörda frukterna av det långsiktiga arbetet: den 5 september fick kommunen ta emot Laddguldet, som delas ut till bästa elbilskommun, det vill säga den kommun som ger bäst förutsättningar för laddfordon.

– Vi är väldigt glada och överraskade. Vi var stolta bara över att bli nominerade, säger Anders Holmsten, chef för Energitjänster på Gävle Energi.

Till årsskiftet är kommunens mål att ha 220 laddplatser på 110 laddstolpar.

– Det här har möjliggjorts genom Klimatklivet, där vi fått stöd för våra investeringar. Vi vill underlätta för Gävleborna att ladda sin elbilar. Än så länge är laddningen gratis också. I genomsnitt handlar det om 5-7 kWh per laddning för våra semiladdare.

Intresset för elbilar i Gävle har ökat, enligt Anders Holmsten, men däremot har man ingen statistik över utvecklingen annat än att tillväxten i landet är 60 procent för det senaste året. I kommunens fordonsflotta är det dock fossilfritt som gäller: idag finns 104 rena elbilar och 87 gasbilar.

– Kommunens fordon ska vara fossilfria till 2020 enligt vårt miljöstrategiska program. I Gävle Energi har vi princip redan nått det målet.

Nästa steg för Gävle Energi är att ta fram en bra och enkel produkt för hemmaladdning. Men innan dess ska man sätta upp de fem laddstolpar som man nu fått i pris för utmärkelsen.

– Vi skojade lite och sa att vi kanske skulle skicka dem till en kommun som inte har några laddstationer. Men skämt åsido, vi planerar att eventuellt sätta dem i ett av våra ytterområden för att påskynda förtätningen i kommunen, säger Anders Holmsten.

Andra platsen i Laddguldet gick till Östersund, som under lång tid varit ett föredöme när det gäller elbilar, medan Falun knep tredjepriset. Övriga nominerade kommuner var Jönköping, Kalmar och Stockholm som alla delar på fjärde platsen.

Det är första året priset delas ut och initiativtagarna är Fores, Fortum Charge & Drive, tidningen Elbilen, Power Circle, Klimatkommunerna och 2030-sekretariatet.

Rekommenderat

Transport

Gröna testpiloter spred kunskap på Gotland

El-och gasbilar
150 personer sökte och fyra kallades. För ett halvår sedan började testpiloterna i Ratta Grönt. Nu utvärderar Region Gotland hur projektet har påverkat användandet och ...
Transport

Årets julklapp kan få ordentlig snurr

Elcykel
Årets julklapp blir elcykeln. Valet reflekterar svenska konsumenters ökande medvetenhet om klimat. Regeringens förslag om att införa en premie för köp av elcykel från och ...

Senaste

Forskning

På jakt efter nya affärslösningar

HUB2017

I ena ringhörnan: etablerade storföretag i jakt på nya lösningar och idéer. I den andra: innovativa startupföretag som söker kapital och marknader. Följ med till …

Effektivisering

9 hoppfulla trender i energiomställningen

Fossilfritt

Sverige ska bli fossilfritt till 2045 är regeringens mål. Och vi har kommit en bra bit på väg, visar en ny rapport från Fossilfritt Sverige.

Digitalisering

Tre spaningar om framtidens energibransch

HUB2017

Hur ser framtidens energibransch ut? Tre personer fick göra var sin femminutersspaning på energikonferensen Hub2017: Erik Brandsma, generaldirektör på Energimyndigheten, Lina Håkansdotter Palm, politisk rådgivare …