Inspiration, fördjupning och dialog från Energimyndigheten

Arlandas elväg lockade världens medier

Invigningen av eRoadArlanda har inte gått obemärkt förbi. Medier från hela världen har rapporterat om vägen där el- och hybridfordon laddas medan de körs. Nu fortsätter arbetet för Energimyndigheten – med helt nya tekniker.

Uppdaterad: 2018-04-23 Publicerad: 2018-04-23

Text: Mattias Boström Bild: NCC Sten Jansin

Vägen eRoadArlanda skulle ha stått klar redan i oktober, men mycket högt ställda säkerhetskrav gjorde att det dröjde tills i april innan den invigdes. Magnus Henke, handläggare och sakkunnig på Energimyndigheten, som stöttat projektet, drar en lättnadens suck, nu när invigningen är avklarad.

– Det är verkligen ”puh …” Vi har ställts inför så många problem som vi inte hade räknat med. Kravbilden på säkerhet har varit hög, bland annat eftersom man inte vet vilka regelverk som bör gälla. Folk blir oroliga av ny teknik eftersom man inte har något att jämföra med, säger han och fortsätter:

– Det kan vara riktigt svårt att som kravställare i en sådan här process försöka identifiera alla framtida risker och fallgropar i något helt nytt och annorlunda än du är van vid.

Trots alla problem tycker Magnus Henke ändå att projektet varit mycket inspirerande att arbeta med. Inte minst nu, när uppmärksamheten från omvärlden bekräftar att detta är en intressant teknik globalt. Medier från hela världen har rapporterat om eRoadArlanda, till exempel BBC, Fox News, CBC, The Guardian och The Independent.

– Vi har fått väldigt mycket uppmärksamhet och beskrivs som stället ”där det händer”. Det är enormt verkligen, och det är så klart jätteroligt, säger han.

Så hur ser framtiden ut? Är elvägar det som ska göra Sverige koldioxidneutralt till 2045? Enligt Magnus Henke är det inte möjligt att bygga elvägar överallt, men de kan definitivt vara en delkomponent.

– Om vi bygger 500 mil elväg så skulle vi kapa 50 procent av utsläppen från vägtrafiken, enligt en mellan tummen och pekfingret-uppskattning från Trafikverket. Och jag tror att det är fullt rimligt att vi kan åstadkomma 500 mil på 20 år, men det beror väldigt mycket på om vi får med oss personbilstrafiken eller inte. Vi måste ju vända oss till den tunga trafiken först, eftersom det är där som de tidiga affärsmodellerna uppstår, säger han.

Härnäst ska Energimyndigheten och Trafikverket titta på åtminstone två andra tekniker och se vad de har för för- och nackdelar, både tekniskt och legalt. Det blir i princip en repris av den första förkommersiella innovationsupphandlingen, men med en mycket snabbare initieringstid.

Många av dessa tekniker är väldigt lika. Det som skiljer är ofta den industriella logiken bakom, hur mycket man vågar investera i form av resurser och vilka aktörer som deltar. Vissa tekniker kanske passar bättre i städer, medan andra är helt begränsade till motorvägar.

Rekommenderat

Transport

Europa kraftsamlar för att ta täten i batteriracet

Batterier
Europa ska ta täten i den globala batteriproduktionen. Nu samordnar industrier runt om i EU sina insatser genom hela värdekedjan – från gruva till återvinning. I potten: en årlig marknad på 250 ...

Senaste

Förnybart

Energiministrar vill satsa mer på innovation

NCEW

Större satsningar för att forska fram ren energi. Många av världens energiministrar var på plats i Malmö och ställde sig bakom ytterligare ansträngningar för att få regeringar och det privata näringslivet till …

Digitalisering

Smarta elnät i Uppland får internationellt pris

NCEW

Värmepumpar, elbilsladdare, energilager och solceller hos hushåll hjälper till att reglera det lokala elnätet i Uppland. Nu har Sustainable Innovations projekt VäxEl fått ett stort internationellt pris för sitt smarta nät-projekt. Det …

Transport

Europa kraftsamlar för att ta täten i batteriracet

Batterier

Europa ska ta täten i den globala batteriproduktionen. Nu samordnar industrier runt om i EU sina insatser genom hela värdekedjan – från gruva till återvinning. I potten: en årlig marknad på 250 …